Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FMF3033 Innovationsledning 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FMF3033 (HT 2020–)
Rubriker med innehåll från kursplan FMF3033 (HT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att ge deltagarna en bred översikt av forskningen inom innovationsledningsområdet. Olika litteraturströmmar av betydelse för förståelsen av innovationsledning presenteras och diskuteras. Stor vikt läggs vid nyskapande och grundläggande artiklar I fältet, likväl som vid aktuella utvecklingstrender och nya forskningsområden.

Områden som behandlas är företrädesvis:

  • Olika typer av innovation, deras uppkomst och spridning
  • Teknologiskiften och innovation
  • Disruptiv innovation
  • Innovation och strategi
  • Organisering av innovationsverksamhet
  • Kunskap, lärande och innovation
  • Öppen innovation
  • Innovationsnätverk och innovationsekosystem
  • Innovationsledningssystem
  • Innovationsprocesser
  • Immateriella rättigheter och innovation
  • Innovation, risk och osäkerhet

Kursen syftar även till att utveckla deltagarnas förmåga att granska och utvärdera vetenskapliga alster i innovationsledningsområdet, samt ge dem kännedom om fältets viktigare journaler och nyckelaktörer.

I kursen ingår även att tillämpa ramverk och modeller på konkreta praktikbaserade fall samt att relatera relevanta delar av kursinnehållet till det egna avhandlingsarbetet.

Lärandemål

Studenter som fullföljt kursen ska kunna:

  1. Beskriva utvecklingen av forskningen inom innovationsledning över tid;
  2. Redogöra för artiklar av fundamental betydelse för forskningen inom innovationsledning;
  3. Redogöra för aktuella forskningstrender och utveckling av praktik inom innovationsledning;
  4. Identifiera och värdera forskningsfrågor inom innovationsledningsområdet och relatera dessa till relevanta teorier;
  5. Kritiskt granska vetenskapliga artiklar som behandlar innovationsledningsrelaterade ämnen;
  6. Jämföra och kontrastera olika ramverk, modeller och metoder för innovationsledning;
  7. Tillämpa existerande innovationsledningsteori på reella och/eller fiktiva situationer i organisationer;
  8. Relatera sin egen forskning till olika litteraturströmmar inom innovationsledning;
  9. Ge exempel på vetenskapliga journaler av vikt för innovationsledningsforskning och beskriva deras inriktningar och krav.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till doktorandstudier, inom ämnena maskinkonstruktion, industriell ekonomi eller företagsekonomi.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Maskinkonstruktion