Kursen består huvudsakligen av eget arbete, och doktoranden begär handledning från sina handledare vid behov. Kursen innebär att doktoranden baserat på litteratur identifierar, avgränsar och förtydligar sina forskningsfrågor och tillhörande hypoteser. Därutöver relaterar doktoranden sina frågor och hypoteser till befintlig forskning, och definierar sitt vetenskapliga bidrag samt vilka metoder som kan användas för att hitta svaren på frågorna och styrka alternativt vederlägga hypoteserna.
Doktoranden ska vidare föreslå ett begränsat antal frågor, hypoteser och metoder att arbeta vidare med, samt utifrån dessa föreslå en strukturerad plan för sin forskning.
Kursen består av två delmoment. Den första delen baseras på den kunskap som behövs för att identifiera frågor och hypoteser till den första publikationen. Den andra delen innefattar en revidering av den första delen, och avslutas när halva arbetet till doktorsexamen är avklarat, och frågor och hypoteser är vidareutvecklade och förfinade.
Doktoranden presenterar resultaten från båda delarna dels i skriftliga rapporter, dels i form av muntliga presentationer för övriga doktorander och seniorer vid enheten.