FMJ3383 Energisystemekonomi, modellering och indikatorer för hållbar energiutveckling 6,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Beskrivning av uppdrag (1-6):
- Granska och ge feedback om initiala försök från elever som utvecklar optimala nationella strategier och tillämpar indikatorer för hållbar energiutveckling (ISED).
- Hjälp med alla laborationer och föreläsningar.
- Gör en specialdesignad uppgift.
- Kommunicera med leverantörerna av programvaran inklusive IEA och FN: s statistiska avdelning.
- Samarbeta och övervaka kommunikationer med den nationella regeringen och andra motsvarigheter för att hjälpa till med insamling av data där så är lämpligt.
- Utveckla enkelt träningsmaterial så att studierna som studerats kan replikeras i nationell miljö med lokala experter.
Kursinnehåll
Kursen kommer att kombinera föreläsningar, datalaborationer, obligatorska seminarier och projektarbete. Föreläsningar och laborationer kommer att hållas av både lokala och externa experter från olika forskningsorganisationer. Efter att samtliga laborationer är avklarade förväntas studenterna delta i tvp seminarier följt av en detaljerad projektrapport vid slutet av kursen. Kursanvarige kommer att dela ut listor med passande projekt under den första kursveckan och varje projekt genomförs av en grupp på 1-2 studenter. Projektet ska dokumenteras i en skriftlig rapport (på engelska). Varje projektgrupp ska även lämna in en granskningsrapport som opponering på en annan projektgrupp, även denna ska skrivas på engelska. För de obligatoriska seminarierna kommer varje grupp att förbereda presentationer av projektets framsteg, baserat på momenten i varje datalaboration.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenterna kunna:
- Förstå grundläggande ekonomiska parametrar och kostnader för energiinfrastruktursinvesteringar.
- Utveckla ekonomsika screeningkurvor för att utvärdera resultaten av energiinvesteringar och drift.
- Förstå betydelsen av långsiktigt energimiljöekonomiskt (3E) modellering i planeringsprocessen .
- Identidiera nyckelattribut för 3E modelleringsfamiljer.
- Förstå (de viktigaste) relationer som driver bottom-up 3E optimeringsmodeller.
- Kartlägga energisystemet för energiresurser till slutbehov i RES (Reference Energy System)-diagram
- Förstå grundläggande linjära programmeringstekniker och hur de kan användas och tolkas.
- Förstå viktiga resultat från bottom-up 3E optimeringsmodeller, beträffande deras ekonomiska konsekvenser (inklusive systemkostnader och skuggpriser)
- Använda, tillämpa och ändra bottom-up 3E optimeringsverktyg i en detaljerade fallstudie, inklusive representation av de viktiga delarna av energisystemet.
- Förstå användningsområdet för indikationer för hållbar utveckling (ISED) i modellering och utvärdering av ett energisystem.
- Identifiera nyckel-faktorer för sociala-, ekonomiska- och miljömässiga hållbarhetsdimensioner
- Utveckla och modellera scenarier, policys, teknikutveckling och andra insatser samt kartlägga dessa till relevanta nyckelindikatorer
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till doktorandstudier vid KTH.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Föreläsningsmaterial och laborationsunderlag kommer att delas ut av kurskoordinatorn.
Studenterna kommer även att genomföra en litteratursökning på egen hand, för relevant material till deras respektive självständiga projekt.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Enskilda betyg som sträcker sig från P-F tilldelas när alla sex krav har slutförts.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.