Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FMJ3388 Hållbarhetsperspektiv för att utvärdera och utforma forskning, projekt och policyer 6,0 hp

This course addresses a topic of critical global importance: how to tackle the world’s most pressing sustainable development challenges in a coherent and synergistic manner.  In today´s hyperconnected world, any research activity, project or policy may have multi-faceted negative and/or positive impacts on the society, the economy and the environment. Knowledge and management of those impacts is crucial when striving for sustainable development.

This course aims at providing the knowledge and tools to understand the key sustainable development aspects related to research, projects and policies. Based on the latest science in the field, it will introduce key sustainability concepts, and provide tools to investigate how research, projects and policies may affect (positively or negatively) the achievement of each of the 169 Targets of the 17 UN´s Sustainable Development Goals.

The course will be composed of a mix of lectures and hands-on exercises to relate the student's research topic to aspects of the Sustainable Development Goals.  Seminars will include key concepts on sustainability, the Sustainable Development Goals, and international agreements on sustainable development, and relate key research areas at KTH with sustainability. 

* to enroll in this course, please send an e-mail to: Phdsupport@itm.kth.se -  include your name, personal id no. and course no.

* the last day for enrollment ifor the 2021 edition s Friday the 19th of March 2021

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FMJ3388 (VT 2021–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I kursen tränas studentens förmåga att bidra till en hållbar samhällsutveckling med kunskap och färdigheter knutna till det egna avhandlingsområdet. Ämnen och begrepp som tas upp på kursen inkluderar:

  • FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG) och Agenda 2030
  • Klimatförändringar
  • Global kompetens och globalt medborgarskap
  • Social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet
  • Social rättvisa och kön
  • Cirkulär ekonomi
  • Planetens gränser
  • Industriell transformation
  • Hållbara energisystem
  • Hållbara transportsystem
  • Hållbar produktion och konsumtion
  • Artificiell intelligens och digitalisering
  • Metoder för utvärdering av hållbarhetsaspekter
  • Utbildning för hållbar utveckling som del av forskarutbildningen

Lärandemål

Kursen fokuserar på de viktigaste länkarna mellan studentens forskningsområde och egna forskningsprojekt och hållbar utveckling, och syftar till att ge studenten verktyg att utvärdera och utforma forskning, projekt och policyer utifrån olika hållbarhetsperspektiv.

Efter godkänd kurs ska kursdeltagarna kunna:

  1. Redogöra för olika tolkningar av hållbarhet och hållbar utveckling i relation till de viktigaste internationella överenskommelserna inom området
  2. Redogöra för relevanta utmaningar för hållbar utveckling i relation till specifika forskningsområden
  3. Kritiskt reflekterande redogöra för hur studentens eget forskningsfält förhåller sig till Agenda 2030 och FN:s globala mål för hållbar utveckling
  4. Kartlägga, förklara och utvärdera hur studentens egen forskning relaterar till hållbarhetsparadigm och kontextualisera detta i termer av synergier och avvägningar med hållbarhetsmålen
  5. Presentera en personlig plan för att stärka eller ytterligare integrera hållbarhetsaspekter i det egna avhandlingsämnet

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till doktorandutbildning

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifer, 4,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Närvaro vid åtminstone 75 % av kursträffarna. Frånvaro vid maximalt en fysisk träff kan kompenseras genom kompletteringsuppgift.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Francesco Fuso-Nerini (francesco.fusonerini@energy.kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Energiteknik