Studenterna kommer att få tillgång till det viktigaste materialet för att uppnå de kunskaper som krävs för att uppnå lärandemålen, t.ex. föreläsningar online och material för e-lärande. Dessutom ska studenterna i samråd med kursens examinator utforma ett klimatrelaterat projekt som uppfyller det avsedda läranderesultatet för kursen. Projekten kan t.ex. gälla ny forskning om klimatåtgärder, eller projekt för engagemang för klimatåtgärder.
FMJ3391 Klimatåtgärder inom forskarutbildningen 6,0 hp
Kursen fokuserar på utveckling av klimatrelaterade projekt inom forskarutbildningen. Ett av kursresultaten kommer att handla om tillämpning av nya verktyg och metoder inom forskning och engagemang för klimatåtgärder.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen fokuserar på utveckling av klimatrelaterade projekt inom forskarutbildningen. Ett av kursresultaten kommer att handla om tillämpning av nya verktyg och metoder inom forskning och engagemang för klimatåtgärder.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för nyckelbegreppen inom vetenskap om klimatåtgärder (utsläppsbegränsningar och klimatanpassning) och de viktigaste internationella avtalen på området.
- Kritiskt reflektera och redogöra för metoder för att ta itu med specifika utmaningar i samband med klimatåtgärder.
- Förklara och utvärdera hur doktorandens egen forskning är kopplad till klimatåtgärder.
- Presentera en plan för att ytterligare integrera klimatåtgärder i utvalda forskningsämnen vid KTH.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarstudier
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.