Den första dagen fokuserar på globala influenser på transportsystemen, den andra dagen fokuserar på samhälles svar på dessa globala faktorer, och den tredje dagen fokuserar på metoder relevanta till bedömningen av ECO2 dimensioner av ekologi och ekonomi inom fordonsdesign.
FSD3900 ECO2logy 6,0 hp
Syftet med denna kurs är att ge en medvetenhet om både utmaningar och möjligheter i hållbar fordonsdesign. Detta görs genom att anta globala-, samhälls- och agentnivåperspektiv. Kursen består av förberedande läsning, föreläsningar, gruppdiskussioner, workshops och uppgifter.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSD3900 (HT 2020–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
The course will be offered next in the Autumn of 2019 and every third year following this.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenterna kunna:
- Beskriva de viktigaste miljö-och socioekonomiska aspekter som är relaterade till transportsystemen.
- Diskutera för-och nackdelar med olika metoder för att bedöma konstruktion, fordon koncept-och transportsystem från miljösynpunkt och samhällsekonomiskt perspektiv.
- Utvärdera miljöeffekterna av sin egen forskning inom Centrum för ECO2 Vehicle Design och relatera dessa till behoven i ett framtida hållbart transportsystem
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen riktar sig främst till doktorander inom Centrum för ECO2 Vehicle Design. Emellertid andra doktorander är också̊ välkomna att delta, och de som är intresserade bör anmäla sig till kursledning.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
För att slutföra kursen studenter är skyldiga att aktivt delta under föreläsningar, diskussioner och övningar. Dessutom är godkänd uppdrag krävs.
Övriga krav för slutbetyg
För att klara kursen ska studenten visa i sin rapport att de har uppfyllt lärandemålen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.