Kursen behandlar ett inom numerisk analys specifikt delområde som bestäms i samråd mellan examinatorn och den lärare/forskare/gästforskare som ska ansvara för det aktuella kurstillfället.
FSF3571 Valda ämnen i numerisk analys II 4,5 hp

En doktorandkurs om något aktuellt forskningsområde i numerisk analys.
Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2026-01-12
- Perioder
HT 2025: P2 (2.5 hp), P1 (2 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
10348
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSF3571 (HT 2018–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen har studenten förvärvat fördjupad kunskap inom ett aktuellt forskningsområde i numerisk analys.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Civilingenjörs- eller Masterexamen med minst 30 hp inom matematik (inklusive differentialekvationer och numerisk analys). Notera: SF3560 är inte ett förkunskapskrav.
Kurslitteratur
Meddelas senast 4 veckor före kursstart på kursens hemsida.
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Hemuppgifter
Datalaborationer
Övriga krav för slutbetyg
Godkända hemuppgifter och laborationer
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.