Semi-riemannska mångfalder, semi-riemannska delmångfalder, riemannsk och lorentziansk geometri, konstruktioner av semi-riemannska mångfalder, symmetri och konstant krökning, isometrier, variationskalkyl.
FSF3670 Semi-riemannsk geometri 1 7,5 hp
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Hösttermin 2018
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten ha tillräckligt djupa kunskaper om semi-riemannsk geometri för att kunna börja arbeta med forskningsprojekt inom området.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Förkunskaper för kursen är starka kunskaper i differentialgeometri (släta mångfalder, tensorer, differentialformer) motsvarande till exempel kursen SF2722 “Differentialgeometri” på avancerad nivå.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kursen är huvudsakligen baserad på boken:
-
O'Neill, Barrett “Semi-Riemannian Geometry With Applications to Relativity”, Academic Press, Orlando 1983.
I kursen används också böckerna:
-
Petersen, Peter, “Riemannian geometry”. Third edition. Graduate Texts in Mathematics, 171. Springer, Cham, 2016.
-
Sakai, Takashi. “Riemannian geometry”. Translations of Mathematical Monographs, 149. American Mathematical Society, Providence, RI.
-
Besse, Arthur L. “Einstein manifolds”. Ergebnisse der Mathematik und ihrer Grenzgebiete (3) 10. Springer-Verlag, Berlin, 1987.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- HEM1 - Hemuppgifter, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Inlämningsuppgifter samt muntligt prov eller muntlig presentation.
Övriga krav för slutbetyg
Inlämningsuppgifter avklarade samt godkänt muntligt prov eller muntlig presentation.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.