I denna kurs kommer fokus vara på analys och tillämpning av kohomologi inom olika grenar av dynamiska system. Några av ämnena: klassifikation av liegruppsutvidgningar av Anosovsystem via gruppvärd kohomologi, klassifikation av tidsbyten via reellvärd kohomologi, reducerbarhet av Schrödinger cocycler och tillämpningar, kohomologisk stabilitet för några homogena aktioner, Greednield och Wallachs "rigidity conjecture" rörande vektorfält med nästan-trivial kohomologi, utvidgningen till allmänna isometriska högrerank gitterverkan av Weils resultat att trivial kohomologi medför lokal stelhet, Livsics sats för matriscocycler.
FSF3675 Kohomologi inom dynamiska system 7,5 hp
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Vårtermn 2018
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomförd Kurs kommer studenterna att kunna:
-
beräkna kohomologi inom olika grenar av dynamiska system.
-
tillämpa begreppet kohomologi för att erhålla kvalitativa egenskaper av dynamiska system.
-
få klassifikation av visa klasser av dynamiska system genom att använda kohomologi.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Tilläckligt god kunskap inom områdena: Reell- och funktionalanalys, harmonisk analys, algebraisk topologi, Riemanngeometri.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Litteraturen kommer att bestå av artiklar och kommer att meddelas före kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Bedömningen baseras på: presentation (SEM1)
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd presentation (SEM1)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.