FSH3212 Fotonräknande system inom medicin 12,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursens innehåll väljs i samråd med examinator från följande eller näraliggande områden baserat på boken ”Semiconductor Detector Systems” av Helmuth Spieler samt vetenskapliga publikationer. Bland innehållet kan speciellt nämnas
- Integrerad elektronik för fotonräkning
- Detektorer för fotonräkning
- Fotonräkning vid kontrastavbildning
- Energiviktning för att öka informationen
- Definition av DQE för fotonräknande system
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten ha goda kunskaper vad gäller egenskaper hos bildgivande system inom medicin med fotonräknande detektorer. Speciellt skall man kunna teoretiskt och praktiskt kunna redogöra för begränsningar och möjligheter för dessa system för olika strålkällor och kontrastmedel samt hur man kan utnyttja energiinformationen att förbättra specificiteten i bilderna.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Motsvarande Civ Ing Teknisk Fysik.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
"Semiconductor Detector Systems” av Helmuth Spieler kombinerat med vetenskapliga publikationer.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Skriftlig redovisning kombinerat med muntligt seminarium.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.