När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Hemuppgifterna är utformade i syfte att säkerställa att all kursmål är inkluderade:
1) En 3-4 sidors essä på ämnet ”Kan gårdagens misstag hjälpa till att förhindra spridning av kärnvapenmaterial idag?”. Essän kommer att granskas av andra kursdeltagare och därefter bedömas av läraren.
2) En debatt om spridningsrisker tillhörande specifika reaktorsystem. Grupper om 2-3 studenter får som uppgift att försvara antingen Generation-III eller Generation-IV system från ett ickespridningsperspektiv.
Grupperna skall sedan presentera sina utgångslägen för varandra och försvara sina åsikter utgående från kursens lärandemål.
3) En beräkningsuppgift omfattande beräkning av alfa-egenvärden samt rater för neutron- och värmeproduktion för aktinidsammansättningar i använda bränslen från olika reaktortyper. Resultatet av övningen är en utvärdering av till vilken utsträckning de olika materialen och reaktortyperna är problematiska i icke-spridningssammanhang, med eller utan kemisk separation av restaktinider.
Kursen betygsätts på skalan underkänd/godkänd. För att bli godkänd skall du:
- aktivt delta i alla kursmöten. Om du inte kan närvara vid ett möte, skall du rapportera detta i förväg, så att du kan få en extra hemuppgift för att kompensera mötet du missar.
- leverera alla hemuppgifter enligt nedanstående beskrivning
- genomgå en 30-40 minuters individuell diskussion om innehållet i hemuppgifterna med kursens lärare. Diskussionen anses vara framgångsrik om du visar att du kan möta ovanstående kursmål.