Introduktion till ickelinjär optik, resonans och icke-resonans processer, icke-linjära optiska material och applikationer, ultrakorta optiska pulser, ickelinjära optiska fibrer, Raman och Brilloin spridning, ickelinjära vågledare och fotorefraktion och optiska skador på material.
FSK3421 Ickelinjär optisk teknologi 12,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSK3421 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Syftet med kursen är att studenten ska:
- ha förvärvat en fördjupad förståelse av grundläggande teori och vetenskap inom ickelinjär optik,
- kunna beskriva och analysera i detalj teorin om nyckelkomponenter och grundläggande system som används inom modern ickelinjär optik,
- kunna formulera ett fysikaliskt rimlig och invecklat problem inom ickelinjär optik och ange en detaljerad lösning på problemet,
och
- presentera problemet samt diskutera lösningen inför hela klassen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Magisterexamen i fysik eller motsvarande utbildning.
Speciellt förutsätts det att studenten har praktiska kunskaper om vektoranalys, EM- vågteori, atom- och molekylfysik, grundläggande laser fysik, och fasta tillståndets teori och fysik.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
P N Butcher and D Cotter: The Elements of Nonlinear Optics" (1998)
Omfattande föreläsningsanteckningar samt utdrag från andra viktiga källor.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- HEM1 - Hemuppgifter, 12,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Lösa ett stort antal hemuppgifter. Utforma några (1 eller 2) egna problem. Ge en kommenterad, övergripande lösning på problemen samt presentera dessa för klassen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.