Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FSK3538 Datadriven biovetenskap 7,5 hp

Framtidens livsvetenskap är datadriven och öppnar stora möjligheter att utforska och förstå biologi, människans hälsa och ekosystem.

Denna kurs introducerar studenter till det snabbt växande området datadriven livsvetenskap, med fokus på hur modern biologi och beräkningsmetoder samverkar för att förändra forskningen. Studenterna kommer att arbeta med verkliga biologiska data från genomik, avbildning, proteomik, metabolomik, molekyldynamik och populationsstudier, och lära sig hur modeller av biologiska system byggs utifrån dessa data.

Utöver biologiska perspektiv får studenterna praktiska digitala färdigheter för nästa generations forskare. Deltagarna kommer att lära sig att:

  • använda generativa AI-verktyg (t.ex. ChatGPT) för att analysera, visualisera och kommunicera vetenskapliga resultat,

  • träna färdigheter i prompt engineering och vibe coding för att effektivt använda AI-kodningsassistenter vid dataanalys,

  • designa och bygga egna AI-agenter för att påskynda vetenskapliga upptäckter.

Genom att kombinera vetenskapligt innehåll med praktiska färdigheter i kodning, dataanalys och GenAI förbereder kursen studenterna för framtidens roll som AI-stärkta forskare. Etiska aspekter kring datainsamling, hantering och delning betonas också under kursen.

Denna kurs erbjuds till studenter på master- och doktorandnivå.

För mer information, vänligen besök vår kurswebbplats: https://ddls.aicell.io/

 

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Solna

Varaktighet
2025-08-25 - 2025-10-24
Perioder

HT 2025: P1 (4 hp), P2 (3.5 hp)

Studietakt

50%

Anmälningskod

10519

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FSK3538 (VT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan FSK3538 (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen är organiserad i sex moduler. Varje modul (förutom den inledande) behandlar ett centralt område inom livsvetenskap, såsom genomik, avbildning, proteomik eller molekyldynamik. Varje modul innehåller inbjudna föreläsningar med ledande experter, både internationella forskare och nationella fellows från Data-Driven Life Science (DDLS)-programmet.

Utöver dessa föreläsningar ingår två återkommande moment:

  • Datorlabb: Studenterna får handledning i webbaserad programmering och användning av generativa AI-verktyg (t.ex. ChatGPT, Cursor, Gemini CLI). Dessa pass fokuserar på praktiska färdigheter såsom att bygga AI-agenter, designa arbetsflöden, träna modeller och skapa MCP-verktyg. Studenterna lär sig även prompt engineering och hur man bygger kontext för AI-agenter som kan stödja vetenskaplig forskning och upptäckter.

  • Journal club: Varje vecka läser och diskuterar studenterna en utvald vetenskaplig artikel. I små grupper analyseras artikelns struktur, styrkor och begränsningar. Detta moment hjälper studenterna att utveckla kritiskt tänkande, vetenskaplig kommunikation och förmågan att utvärdera forskning i framkant. Tidigare kursdeltagare har lyft journal club som en av de mest engagerande och givande delarna av kursen.

Denna kombination av expertföreläsningar, praktiska laborationer och interaktiva diskussioner säkerställer att studenterna inte bara får kunskap inom datadriven livsvetenskap, utan också utvecklar de praktiska färdigheter och kritiska perspektiv som krävs för framtidens AI-stärkta forskare.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att introducera studenterna till området datadrivna livsvetenskaper genom att låta dem lära sig om sina olika applikationsområden.

Denna kurs kommer att introducera studenten till datamängder av olika typer, såsom genomik, proteomik, metabolomik, transkriptomik, biomolekylär struktur, molekylära dynamiksimuleringar, avbildning, video/ljudinspelning, organism och livsmiljöövervakning, befolkningsskala genetik, biobanker. Modeller av de biologiska fenomenen och de relaterade vetenskapliga genombrotten som baserades på analysen av sådana datamängder kommer att presenteras, analyseras och diskuteras.

Analystekniker som kommer att introduceras och användas i denna klass tillhör maskininlärning, artificiell intelligens, andra beräkningstekniker för statistisk analys. Dessutom kommer visualiseringstekniker att introduceras och diskuteras.

En annan viktig aspekt som kommer att introduceras och diskuteras är relaterad till etik för datainsamling, hantering, analys och delning. Eleverna kommer särskilt att utbildas i god praxis relaterad till datadrivna livsvetenskaper.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva området "datadrivna biovetenskaper", inklusive en översikt över olika tillämpningsområden, och ge exempel på tillämpningar och deras associerade analysmetoder
  • tillämpa statistisk analys och maskininlärningsanalys på biologiska datamängder och formulera modeller av biologiska fenomenen
  • presentera och granska vetenskaplig litteratur inom området datadriven biovetenskap
  • reflektera över etiska konsekvenser av datadrivna livsvetenskaper och beskriva god praxis kring datalivscykeln (insamling, hantering, delning och analys)

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till forskarutbildning.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • LAB1 - Laborationer, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 5,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Forskarkurs

Forskarkurser på SCI/Tillämpad fysik