- datormodeller: von neumann och harward arkitektur, cisc och risc
- mikroprocessorns funktion på registernivå.
- mikroprocessorns signaler
- avbrottshantering i hårdvara och mjukvara
- parallella och seriella gränssnitt
- timers och andra periferienheter
- programkonstruktion
- assemblerprogrammering
- maskinnära programmering i c.
- programmeringsövningar/ laborationer
HE1021 Mikrodatorteknik 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen skall ge goda kunskaper om inbyggda datorsystems uppbyggnad, funktion, programmering och användningssätt. Kursen ska också ge kunskaper om programmering av en mikrodator i assembler, och i högnivåspråk samt om interaktionen mellan dessa programmeringsnivåer.
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
- förklara funktionen och uppbyggnaden av ett mikrodatorsystem.
- hämta och tolka information från datablad och andra informationskällor
- strukturera problem som förberedelse för implementering i ett mikrodatorsystem
- redogöra för hur datorsystemets enheter kommunicerar med varandra.
- programmera ett datorsystem i såväl assembler som i ett maskinnära högnivåspråk.
- använda och utnyttja utvecklings-hjälpmedel för programmering och felsökning av inbyggda system.
- beskriva grundläggande datorarkitekturer.
- redogöra för och kunna utnyttja avbrottshantering med flera olika avbrottsbegäran.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande kunskaper i digitalteknik och grundläggande kunskaper om programmering i språket C
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kursbunt Mikrodatorteknik, Microchip Pic16F877 Data SheetSamt e-löroböcker online på internet
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.