Arbetet innebär att framställa en prototyp som uppfyller vissa krav. Arbetet utförs individuellt eller i grupp och presenteras muntligt och/eller skriftligt.
HL2033 Projekt 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Som ingenjör kommer du att behöva integrera dina kunskaper från olika områden. Det förväntas också av dig att du ska kunna framställa en produkt eller prototyp utifrån en given, icke fullständig kravspecifikation.
Huvudsaklig målsättning
Studenten ska kunna integrera och fördjupa sina kunskaper från flera tidigare alternativt parallellgående kurser i en komplex problemställning.
Resultatet av genomförd kurs ska vara en prototyp som uppfyller en viss kravspecifikation samt en muntlig och/eller skriftlig presentation av densamma.
Förväntade färdigheter
Efter genomgången kurs ska du
•visa att du har en analytisk förmåga genom att dela upp ett större problem i mindre delproblem
•visa förmåga att utnyttja relevanta förkunskaper för att lösa uppgiften
•visa förmåga att självständigt söka alternativt efterfråga relevant information för att lösa uppgiften
o tolka datablad och tekniska beskrivningar
o utnyttja resurspersoner för att inhämta efterfrågad information
•redovisa en teknisk produkt samt diskutera arbetet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Beroende på vald projektuppgift
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Ingen särskild kursbok, att hitta lämplig litteratur ingår i projektarbetet.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Prototyp, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.