HN2005 Projektarbete 15,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Kunskap om att genomföra och utvärdera projekt inom ergonomi och teknisk arbetsmiljö
- Självständig planering
- Metoder för litteratursökning
- Genomförande av litteraturstudie
- Metodinventering
- Framtagande av studieplan
- Metoder för analys
- Riktlinjer för rapportskrivning
- Presentationsteknik
- Riktlinjer för opposition
Kursen bygger på handledning, individuellt och i grupp. Delar av kursen stöds av föreläsningar och obligatoriska seminarier. En planeringsrapport, en litteraturstudie och en metodrapport presenteras skriftligt och muntligt. Därutöver genomförs seminarieuppgifter.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten:
- visa förmåga till att söka och tillägna sig erforderlig kunskap inom sitt projektområde,
- visa förmåga till professionell skriftlig och muntlig kommunikation genom att redovisa sina resultat i muntlig och skriftlig form,
- visa förmåga till kritisk granskning och diskussion av andra projektarbeten,
- självständigt och i samverkan med andra kunna tillämpa förvärvad kunskap och planera projektuppgifter relevanta inom ergonomi och teknisk arbetsmiljö.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För att vara behörig krävs att du har examen på grundnivå som omfattar minst 180 hp/120 p från svensk högskola/universitet, eller motsvarande utländsk examen inom endera områdena hälsovetenskap, teknik eller samhälls/beteendevetenskap, varav minst 60 hp/40 p hänför sig till ämnen inom något av områdena anatomi, fysiologi, psykologi, sociologi, pedagogik, kognitionsvetenskap, produktionsteknik, produktutveckling eller annan utbildning relevant för denna kurs.
Dessutom krävs motsvarande Svenska B och Engelska A.
Undantag från kravet på en examen på grundnivå kan göras om en sökande bedöms uppfylla fordringarna för en sådan vid tiden för registrering till det program personen sökt. Den sökande ska då med intyg från universitet/högskola visa att den pågående utbildningen kommer att leda till en behörighetsgivande examen eller motsvarande. (Enligt KTH:s lokala antagningsordning.)
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- RED2 - Litteraturstudie, 5,0 hp, betygsskala: P, F
- RED3 - Metodrapport, 5,0 hp, betygsskala: P, F
- RED4 - Planeringsrapport, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För slutbetyg i kursen krävs att alla ovanstående moment är godkända. För godkänt i ovanstående moment kräv aktivt deltagande seminarier kopplade till momenten, inlämning av skriftliga kursuppgifter och muntlig presentationer av rapporter och kursuppgifter. Alla lärandemålen examineras i var och ett av delmomenten i kursen (RED2, RED3, RED4, SEM2)
Slutbetyg sätts enligt betygsskala A-F och är en sammanvägning av kursens olika moment och utifrån en uppvisad progression av uppfyllande av lärandemålen under kursens gång
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Från och med HT 2013 ersätts kursen av HN2014 Projektarbete, 12 hp.