- Vetenskapsteori
- Forskningsmetodik
- Designinriktning på vetenskapligt arbete och akademiskt förhållningssätt till designprojekt.
HS2013 Vetenskapsteori 6,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HS2013 (HT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenter som genomfört denna kurs skall:
- Tillägna sig kunskap om existerande vetenskapsteorier med relevans för ämnet ljusdesign.
- Träna sin förmåga att problematisera och strukturera frågeställningar rörande ljusdesign både i praktiskt och teoretiskt hänseende.
- Utveckla sina färdigheter i att formulera och skriva vetenskapliga artiklar, uppsatser och rapporter.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänd första årskurs av Masterprogrammet; ’Architectural Lighting Design and Health’ eller motsvarande.
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- INL1 - Vetenskapsteori, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Metodologi, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Godkända uppgifter och projektarbeten samt 80% närvaro på obligatoriska aktiviteter; föreläsningar, seminarier, genomgångar och handledning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.