HS202X Examensarbete inom Ljusdesign och hälsa, avancerad nivå 30,0 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2023 OMREG programstuderande
Anmälningskod
50734
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Vetenskaplig process, 3hp
(Metod, struktur, genomförande)
Examensarbete, 27hp
(Projekt )
Kursinnehåll
- Metodologi och struktur
- Processutveckling under handledning
- Specialinriktning ska fastställas av studenten i samråd med handledare.
- Examensarbetet kan genomföras antingen som ett rent vetenskapligt arbete eller en praktisk applikation med kompletterande teoridel.
- Handledare kan ha en knytning till Ljuslaboratoriet eller komma utifrån beroende på ämnesområdets fokus. Valet av handledare görs i samråd med ämnesansvarig.
Lärandemål
Studenter som genomfört denna kurs skall:
Visa sig ha kunskap och kompetens för att utveckla och genomföra ett självständigt examensarbete inom området, ’Architectural Lighting Design and Health’.
Visa sig ha kapacitet att strukturera en frågeställning, problematisera och definiera en användbar relevant metod för arbetsprocessen.
Visa sig ha kunskap och erfarenhet att göra, ur vetenskapligt perspektiv, relevanta ställningstaganden i slutledningen av examensarbetet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurserna 1till 8 ii programmet genomförda och godkända.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Väljs av studenten med stöd av handledare och kursansvarig
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUP1 - Metod, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- XUP2 - Examensuppgift, 27,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Sammanvägd bedömning av det skriftliga examensarbetet och den muntliag presentation som sker i seminarieform där examinatorn ger kritik på arbetet. Studenten ska försvara sitt arbete och visa på slutsatsernas realibilitet.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.