- Begrepp, metoder, modeller och synsätt inom industriell marknadsföring
- Marknadsinformation; primär- och sekundärdata
- Förhandlingsteknik
- Presentationsteknik
- Marknadsplan kring en produkt på producentmarknaden
- Marknadsförings- och konkurrenslagen
HU1000 Industriell marknadsföring 7,5 hp

Marknadsföring innebär att anpassa företagets verksamhet efter kundernas behov. Det övergripande syftet med kursen är att ge studenterna grundläggande kunskaper om olika marknadsföringsverktyg och modern industriell marknadsföring och dess speciella villkor och särdrag i förhållande till konsumentmarknadsföring i både säljar- och inköpsledet samt hur dessa kunskaper omvandlas till strategisk och praktisk handling i marknadsföring av tekniska produkter och tjänster i högskoleingenjörens framtida yrkesutövning.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HU1000 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och använda begrepp, metoder och modeller som karaktäriserar modern industriell marknadsföring
- ta fram relevant information för att kunna genomföra en tillämpad analys där resultatet motiveras utifrån relevant teori, empiri och strategisk analys
- muntligt och skriftligt presentera en marknadsplan
- genomföra en förhandling där studenten medvetet använder olika strategier genom att ställa frågor, argumentera och bemöta invändningar
- redogöra för hur hållbarhetsaspekter och etiska avvägningar inkluderas i utformningen av marknadsföringen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.