Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

HU1903 Management 7,5 hp

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Anmälningskod

61432

Rubriker med innehåll från kursplan HU1903 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Upplevelsebaserad inlärning med en mix av föreläsningar och aktivt deltagande.

Studenterna förväntas arbeta gruppvis både under och utanför schemalagd tid.

Kursinnehåll

  • Ledarskap och personlig utveckling
  • Organisationsteori
  • Organisationsförändring
  • Organisationskultur
  • Individuell reflektion och reflektion på gruppnivå

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • genom analys av eget grupparbete och reflektion över eget beteende visa insikt om och förståelse för hur grupper och individer utvecklas
  • beskriva en ökad medvetenhet om egna styrande värderingar och deras konsekvenser i eget beteende
  • genom analys av eget eller gruppmedlems tillämpning av ledarskap/medarbetarskap visa insikt i vad som utmärker ett fungerande ledarskap
  • redogöra för olika organisationsmodeller och dra slutsatser om deras tillämpbarhet
  • beskriva väsentliga delar i ett organisatoriskt förändringsarbete
  • exemplifiera faktorer som påverkar en organisations kultur, som t.ex. ledarskap, och på vilket sätt de påverkar

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

  • Slutförd kurs ML1110
  • Godkänd modul projekt i HU1000
  • Godkänd modul kvalitet i ML1111

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ledarskap av Stefan Sveningsson och Mats Alvesson, förlag Liber, ISBN 9789147094929

Nilsson Björn, Samspel i grupp, förlag: Studentlitteratur, ISBN 9789144110103 

Förändringsprocesser i stora organisationer, Statskontoret, ISBN 978917220925

Bok eller pdf som är gratis att antingen hämta eller beställa från Statskontoret. http://www.statskontoret.se/publicerat/publikationer/2016/-forandringsprocesser-i-stora-organisationer

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL3 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Kursens upplägg kommer att utgå från principerna för process/innehållsrelaterad gruppdynamik, upplevelsebaserad inlärning och systemiskt tänkande. Den kommer att innehålla flera pedagogiska moment som föreläsningar, grupparbete, tillämpade övningar för att tydliggöra området som just berörs, litteraturstudier, erfarenhetsutbyte i studiegrupper samt ett projektarbete.