Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

HU1903 Management 7,5 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2026 Start 2026-01-13 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2026-01-13 - 2026-03-13
Perioder

VT 2026: P3 (7.5 hp)

Studietakt

50%

Anmälningskod

61375

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Max: 40

Målgrupp
Okej att läsa även för TIIPS årskurs 3 och för TIMAS SIOD år 3
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan HU1903 (VT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan HU1903 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Upplevelsebaserad inlärning med en mix av föreläsningar och aktivt deltagande.

Studenterna förväntas arbeta gruppvis både under och utanför schemalagd tid.

Kursinnehåll

  • Ledarskap och personlig utveckling
  • Organisationsteori
  • Organisationsförändring
  • Organisationskultur
  • Individuell reflektion och reflektion på gruppnivå

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • genom analys av eget grupparbete och reflektion över eget beteende visa insikt om och förståelse för hur grupper och individer utvecklas
  • beskriva en ökad medvetenhet om egna styrande värderingar och deras konsekvenser i eget beteende
  • genom analys av eget eller gruppmedlems tillämpning av ledarskap/medarbetarskap visa insikt i vad som utmärker ett fungerande ledarskap
  • redogöra för olika organisationsmodeller och dra slutsatser om deras tillämpbarhet
  • beskriva väsentliga delar i ett organisatoriskt förändringsarbete
  • exemplifiera faktorer som påverkar en organisations kultur, som t.ex. ledarskap, och på vilket sätt de påverkar

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

  • Slutförd kurs ML1110
  • Godkänd modul projekt i HU1000
  • Godkänd modul kvalitet i ML1111

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL3 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övrig information

Kursens upplägg kommer att utgå från principerna för process/innehållsrelaterad gruppdynamik, upplevelsebaserad inlärning och systemiskt tänkande. Den kommer att innehålla flera pedagogiska moment som föreläsningar, grupparbete, tillämpade övningar för att tydliggöra området som just berörs, litteraturstudier, erfarenhetsutbyte i studiegrupper samt ett projektarbete.