Momentet behandlar centrala begrepp (frågeställningar och problem) inom området kognitionsvetenskap och hur dessa har relevans för valda områden inom datavetenskapen. Detta innefattar begrepp om representation, språk, inlärning, kunskap, m.m. En traditionell syn på kognitionsvetenskap diskuteras och kritiseras.
Kognitionsvetenskapens relevans för valda områden inom datavetenskap diskuteras relaterat till områden såsom IT och lärande, intelligenta agenter, sociala agenter och mer generellt till IT design.
IC1003 Kognitionsvetenskap 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten ha; Kunskap och förståelse om:• Kunna redogöra för grundläggande teorier och antaganden som görs inom en traditionell kognitionsvetenskap innefattande beslutsfattande, riskbedömning, språk och språkanvändning• Kunna redogöra för kritik som riktas mot en traditionell kognitionspsykologi• Kunna beskriva den inverkan synen på människan och i vidare mening hur synen på forskning och design påverkar designFärdigheter och förmågor, kunna:• Analysera och reflektera kring grundläggande teorier inom kognitionsvetenakap• Analysera och reflektera kring grundläggande antaganden inom kognitionsvetenskap som relaterat till den kritik som riktas mot denna• Analysera ett problem/frågeställning utifrån teorier inom kognitionsvetenskapen och skriva en uppsats om detta på ett vetenskapligt sättVärderingsförmåga och förhållningssätt:• värdera och bedöma relevansen av kognitionspsvetenskapliga teorier för området människa-maskin interaktion
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet samt högskolestudier om 40 poäng inom data- och systemvetenskap.
Rekommenderade förkunskaper
Grundkurs i data- och systemvetenskap, om 40p
Utrustning
Inga
Kurslitteratur
Terry Winograd & Fernando Flores: Understanding computers and cognitionUpplaga : 14 ISBN 0-201-11297-3Kompendium
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen på kursen består av en individuell inlämningsuppgift 3 hp och skriftlig tentamen 3 hp. För inlämningsuppgiften och tentamen gäller graderad betygsskala enligt A/B/C/D/E/Fx/F. För betyget godkänd (E) på kursen krävs godkänd tentamen och inlämningsuppgift. Deadline för inlämningsuppgiften finns och meddelas vid kursstart.
Övriga krav för slutbetyg
Betygsättning av hela kursen sammanvägs enligt:Betyg AKräver betyg A på tentamen och minst betyg B på inlämningsuppgiften, ellerKräver betyg B på tentamen och betyg A på inlämningsuppgiftenBetyg BBetyg B på tentamen och minst betyg C på inlämningsuppgiftenBetyg CBetyg C på tentamen och minst betyg D på inlämningsuppgiftenBetyg DBetyg D på tentamen och minst betyg E på inlämningsuppgiftenBetyg EBetyg E på tentamen och minst betyg E på inlämningsuppgiften
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen har tidigare gått under beteckningen 2I4095.