IC2006 Cognitive and Social Science: HMI 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten ha; Kunskap och förståelse om:
- Kunna redogöra för grundläggande antaganden som görs om mänskligt agerande inom en traditionell kognitionsvetenskap (tex kognitionspsykologi)
- Kunna redogöra för kritik som riktas mot en klassisk kognitionsvetenskap och de antaganden som görs om mänskligt agerande
- Kunna redogöra för analytiska- och socialt orienterade perspektiv på mänskligt agerande (tex. Aktivitetsteori och Distribuerad kognition)
- Kunna redogöra för analytiska och socialt orienterade metoder som särskilt lämpar sig för design och utvärdering av interaktiva system
- Kunna beskriva olika foki och nivåer för analys i design och analys av interaktiva system
Färdigheter och förmågor, kunna:
- Analysera och reflektera kring kognitivt och socialt orienterade perspektiv och dessas tillämpbarhet i olika kontext
- Välja och applicera ett lämpligt teoretiskt ramverk givet ett visst problem
- Välja och applicera lämplig metod i utforskandet av ett visst problem
- Analysera, välja och applicera lämpliga foki och nivåer för analys givet ett valt teoretiskt ramverk, metod och problem
- Formulera, planera och genomföra en studie som utforskar interaktiva och kommunikativa fenomen
- Skriva och rapportera en vetenskaplig studie på ett vetenskapligt sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Värdera och bedöma relevansen hos kognitivt och socialt orienterade perspektiv på mänskligt agerande för området människa-maskin interaktion
- Värdera etiska aspekter som är relevanta för forskning inom människa-maskin interaktionsforskning
Ett övergripande mål med denna kurs är att studenten ska kunna anta och använda analytiskt orienterade perspektiv på mänskligt agerande och metoder i sammanhanget design och utvärdering av interaktiva system. Kursen introducerar begrepp och metoder både från socialt orienterade perspektiv (tex. Sociologi) och från individuellt orienterade perspektiv (tex kognitionspsykologi) angående mänskligt agerande. Genom att introducera olika perspektiv på mänskligt agerande lär sig studenten förstå olika nivåer för analys (grupp, individ) som krävs för förståelse av design och utvärdering av interaktiva system.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande HMI-kurs (tex IC1000 eller IC1007) eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande HMI-kurs (tex 2I1029, 2I1714) eller motsvarande
Utrustning
Kurslitteratur
Litteratur fastställs senare. Se även http://www.dsv.su.se/utbildning/momentval.html
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL2 - Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Undervisningsformer Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Utanför den schemalagda undervisningen kommer studenten också att medverka i ett grupparbete som består av formulerandet-, planerandet, genomförandet- och rapporterandet av en studie som syftar till att utforska interaktiva och kommunikativa fenomen. Som student på kursen kommer du att delta i:• Lärarledda föreläsningar• Grupparbete utanför ordinarie schemalagd undervisning• Lärarledda seminarier där studenten får träna på att analysera data utifrån olika teoretiska/metodologiska perspektiv• Lärarledda seminarier där vi kollektivt granskar, diskuterar och kritiserar planer för genomförandet av gruppuppgiften• Lärarledda seminarier där vi kollektivt granskar, diskuterar och kritiserar studier som genomförs på gruppuppgiften under kursen.