Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ID1303 Programmering II, Java 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan ID1303 (HT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

- Arv, polymorfism, klasshierarkier, gränssnitt och typoberoende strukturer
- Grafik
- Grafiska användargränssnitt
- Trådar, synkronisering av trådar, och kommunikation mellan trådar
- Program som kommunicerar via Internet, och olika typer servrar

Lärandemål

Kursen utvecklar studentens programmeringsförmågor så att han/hon kan lösa olika problem med datorns hjälp. Å andra sidan utgör kursen en grund för djupare studier i programvaruteknik.
Studenten ska kunna:
- använda befintliga hierarkier av klasser och gränssnitt i olika sammanhang
- identifiera hierarkiska strukturer av klasser och gränssnitt i konkreta situationer
- skapa välorganiserade hierarkier av klasser och gränssnitt, och använda dem i konkreta applikationer
- använda befintliga typoberoende strukturer och skapa egna sådana
- använda befintliga grafiska objekt och framställa egna
- utarbeta välorganiserade grafiska användargränssnitt
- tänka ut lämpliga trådar för olika ändamål, och synkronisera trådarnas aktiviteter
- skapa program som kommunicerar via Internet, och framställa lämpliga servrar

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Allmän högskolebehörighet.

Rekommenderade förkunskaper

Grundläggande kurs i programmering t ex ID1301 Programmering I, Java.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Preliminärt:

  • Galjic Fadil: Programmeringsprinciper i Java, del 2 (Upplaga: 1), Studentlitteratur, Lund, 2006, 91-44-03595-0
  • Galjic Fadil: Programmeringsprinciper i Java, exempelsamling, del 2 (Upplaga: 1), Studentlitteratur, Lund, 2006, 91-44-03820-8
  • Galjic Fadil: Programmeringsprinciper i Java, övningsbok, del 2 (Upplaga: 1), Studentlitteratur, Lund, 2006, 91-44-03818-6

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Laborationer, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Under kursens gång gör studenten och redovisar ett antal laborationer. På slutet av kursen görs en tentamen. För att kunna komma på tentamen måste studenten redovisa alla angivna laborationer.
Ett betyg ges för laborationerna, ett betyg för tentamen, och ett betyg för kursen som helhet. Både för laborationerna och för tentamen används den gällande betygsskalan (A, B, C, D, E, Fx, F).

Kursbetyget bestäms som avrundat medelvärde av betyget för tentamen och betyget för laborationerna (medelvärdet avrundas uppåt).

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Fadil Galjic, fadil@kth.se, tfn 08 -164942