- Arv, polymorfism, klasshierarkier, gränssnitt och typoberoende strukturer
- Grafik
- Grafiska användargränssnitt
- Trådar, synkronisering av trådar, och kommunikation mellan trådar
- Program som kommunicerar via Internet, och olika typer servrar
ID1303 Programmering II, Java 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ID1303 (HT 2009–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen utvecklar studentens programmeringsförmågor så att han/hon kan lösa olika problem med datorns hjälp. Å andra sidan utgör kursen en grund för djupare studier i programvaruteknik.
Studenten ska kunna:
- använda befintliga hierarkier av klasser och gränssnitt i olika sammanhang
- identifiera hierarkiska strukturer av klasser och gränssnitt i konkreta situationer
- skapa välorganiserade hierarkier av klasser och gränssnitt, och använda dem i konkreta applikationer
- använda befintliga typoberoende strukturer och skapa egna sådana
- använda befintliga grafiska objekt och framställa egna
- utarbeta välorganiserade grafiska användargränssnitt
- tänka ut lämpliga trådar för olika ändamål, och synkronisera trådarnas aktiviteter
- skapa program som kommunicerar via Internet, och framställa lämpliga servrar
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Allmän högskolebehörighet.
Kurslitteratur
Preliminärt:
- Galjic Fadil: Programmeringsprinciper i Java, del 2 (Upplaga: 1), Studentlitteratur, Lund, 2006, 91-44-03595-0
- Galjic Fadil: Programmeringsprinciper i Java, exempelsamling, del 2 (Upplaga: 1), Studentlitteratur, Lund, 2006, 91-44-03820-8
- Galjic Fadil: Programmeringsprinciper i Java, övningsbok, del 2 (Upplaga: 1), Studentlitteratur, Lund, 2006, 91-44-03818-6
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB1 - Laborationer, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Under kursens gång gör studenten och redovisar ett antal laborationer. På slutet av kursen görs en tentamen. För att kunna komma på tentamen måste studenten redovisa alla angivna laborationer.
Ett betyg ges för laborationerna, ett betyg för tentamen, och ett betyg för kursen som helhet. Både för laborationerna och för tentamen används den gällande betygsskalan (A, B, C, D, E, Fx, F).
Kursbetyget bestäms som avrundat medelvärde av betyget för tentamen och betyget för laborationerna (medelvärdet avrundas uppåt).
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.