II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp
Kursens syfte är att ge kunskaper om ingenjörsmässiga arbetsmetoder och att ge grundläggande färdigheter i att använda olika ingenjörsverktyg, med betoning på projektmetodik, presentationsteknik och datorn som arbetsverktyg. Kursen bedrivs i form av föreläsningar, övningar, muntliga presentationer, bokseminarium, studieplanering, projekt LEGO-robot med handledningar, projektpresentation samt en skriftlig kursrapport.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 TIDAB TIEDB programstuderande
Anmälningskod
50109
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Yrkesrollen som ingenjör
- Intervju av en ingenjör
Att arbeta i projekt
- Projektmetodik
- Gruppdynamik
- Projektledning
- Projektverktyg
- Projektarbete
Presentations- och informationsteknik
- Informationssökning
- Rapportskrivning
- Muntlig presentationsteknik
- Datorbaserade presentationshjälpmedel
- Webb-publicering
Att använda datorn som arbetsverktyg
- Ordbehandlings- och kalkylprogram
- Presentations- och ritprogram
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- reflektera över ingenjörens yrkesroll och förhållningssätt inom bl a etiska, miljö- och hållbarhetsfrågor
- reflektera över och tillämpa grundläggande ingenjörsmetoder för att i grupp planera och genomföra ett mindre IT-projekt
i syfte att
- få kunskaper om ingenjörsmässiga arbetsmetoder och ingenjörens yrkesroll
- få grundläggande färdigheter i att använda olika ingenjörsverktyg med betoning på projektmetodik, presentationsteknik och datorn som arbetsverktyg.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i seminarier och presentationer.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se: http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.