- Grundläggande VHDL
- Testbänkar
- Syntes med VHDL
- Utvecklingsverktyg: simulatorer och syntesverktyg
- Programmerbara kretsar (PLD, FPGA och ASIC)
- Konstruktionsmetodik.
IL1331 VHDL-design 7,5 hp
Digital design med VHDL. Konstruktion, analys, simulering och syntes av digital elektronik.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-08-28 programstuderande
Anmälningskod
50150
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Att ge kunskaper i hur man, på ett strukturerat sätt, konstruerar och utvärderar en digital konstruktion med hjälp av hårdvarubeskrivande språk och moderna utvecklingsverktyg.
Detta innebär att studenten efter avslutad kurs ska:
- kunna modellera digitala system i hårdvarubeskrivande språk på olika abstraktionsnivåer
- kunna partitionera ett digitalt system i olika delsystem
- kunna simulera och verifiera att en konstruktion fungerar
- kunna överföra en konstruktion från en simulerbar nivå till en syntetiserbar nivå
- kunna använda moderna utvecklingsverktyg för digital konstruktion med hårdvarubeskrivande språk
- kunna beskriva pricipiella delar i programmerbara kretsar (PLD, FPGA, ASIC) samt kunna visa hur mindre konstruktioner implementeras i dessa.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper motsvarande kurserna IE1204/IE1205 Digital design och IS1200 Datorteknik, grundkurs.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
VHDL för konstruktion, Sjöholm, S. - Lindh, L. Upplaga: 4 Förlag: Studentlitteratur. År: 2003. ISBN: 91-44-02471-1.
Övrig litteratur:
Ashenden, P.: The Designer's Guide to VHDL. Upplaga: 2 ISBN 1-55860-674-2.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laboration, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Ersätts av IL1332 från och med HT23.