IT’s roll I organisationen
Beslutsstöd
Verksamhetsanalys och processmodellering
E-Business
Databaser och ‘Data Warehouses’
‘Operations Management’ och ‘Supply Chain Management’
‘Customer Relationship Management’ och ‘Business Intelligence’
Olika typer av IT-system
Systemutveckling
Projektledning
Globalisering och IT-strategier
IV1016 IT i organisationer 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Det övergripande kursmålet är att studenterna ska få grundläggande kunskaper om olika typer av IT-system, hur de utvecklas och hur de används i organisationer. Dessutom ska kursen skapa förståelse för hur organisationer – deras processer, informationshantering, arbets- och affärsmodeller – kan förändras med hjälp av olika former av IT.
Efter kursens slut ska studenten mer specifikt kunna:
1. Redogöra för kursens (se Innehåll) väsentliga grundläggande begrepp (ex Effectiveness IT metrics, Executive information system, Mobile commerce, Real time, Supply chain management, Operational CRM, Business intelligence, ERP software, RUP, Information privacy)
2. Redogöra för kursens (se Innehåll) synsätt, avseende teorier (ex relationsdatabasteorin), tekniker (ex Data Mining), metoder (ex systemutvecklingens livscykel), modeller (ex e-businessmodeller), och olika grafiska beskrivningssätt (ex verksamhetens processer och flöden)
3. Modellera företagets processer och flöden
4. Modellera en databasmodell
5. Exemplifiera och analysera olika teman i kursen (se Innehåll) (Ex. beskriva tillämpningar av modeller och tekniker, ge exempel på systemanvändning, föreslå systemlösningar, föreslå olika typer av beslutsstöd – ex AI, föreslå förbättrade varuflöden, föreslå förbättrad kommunikation med kunder, bedöma om man skall köpa eller bygga ett system, föreslå ett lämpligt angreppssätt för systemutveckling)
6. Hämta och manipulera information i databaser och andra datakällor
7. Redogöra för egenskaper i ett demonstrerat affärssystem
8. Aktivt delta i ett förändringsprojekt i grupp
9. Presentera och dokumentera ett projektarbete i skriftlig rapportform samt genom muntlig redovisning
10. Sätta sig in i andras projektarbeten och kommunicera konstruktiv kritik
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Baltzan och Phillip: Business Driven Information System (Upplaga: Second edition), 978-0-07-016448-2
(OBS! ISBN-nr som tidigare annonserats
gällde endast ett begränsat antal av nya upplagan.)
Allt material finns i ITO-konferensen i FC (First Class):
OH-bilder, övningar, lösningar, laborationer, förutsättningar för projektarbetet.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
a) Projektarbetet skall redovisas och opposition skall göras på andras projekt. Detta ger godkänt/underkänt. (Mäter målen 8-10).
b) Laborationerna skall redovisas. Detta ger godkänt/underkänt. (Mäter målen 6, 7).
c) Skriftlig tentamen på boken (ej kapitlen 4, 5, 7 som skall ses som kursiva) och föreläsningsbilderna om verksamhetsanalys/processmodellering och systemteori. (Mäter målen 1-5, se nedan).
Betygskriterier (sjugradig betygskala, A-F) på skriftlig tentamen
Nivå 1 (Godkännande)
• Redogöra för kursens väsentliga grundläggande begrepp
• Redogöra för kursens synsätt, avseende teorier, tekniker, metoder och olika grafiska beskrivningssätt
• Ge enkla exempel på tillämpningar/användningsområden
• Ge enkla grafiska beskrivningar av ex. verksamhetsprocesser och databasmodeller
F - 39 % av poängen. UNDERKÄND
Fx 40 - 59 % av poängen. NÄSTAN GODKÄND Möjlighet att komplettera till E, men ej mer.
E 60% av poängen. GODKÄND
Nivå 2 (Överbetyg)
Studenten skall ha uppnått E
• Analysera och modellera företagets processer och flöden utifrån en fallbeskrivning
• Modellera en databasmodell utifrån en fallbeskrivning
D Studenten skall ha uppnått 50 % av poängen
C Studenten skall ha uppnått 70 % av poängen
Nivå 3 (Excellens)
Studenten skall ha uppnått C
• Föreslå systemlösningar och angreppssätt med utgångspunkt från en fallbeskrivning
• Föreslå lösningar på verksamhetsprocesser och flöden med utgångspunkt från en fallbeskrivning
• Analysera och diskutera andra viktiga teman i kursen med utgångspunkt från en fallbeskrivning
B Studenten skall ha uppnått 50 % av poängen
A Studenten skall ha uppnått 80 % av poängen
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Kursen utvärderas och utvecklas i enlighet med KTH:s policy för kursanalys.
Motsvarande kurs finns på Stockholms universitet - DSV i Kista med beteckning DSG:ITO .