IV1303 Modern mjukvaruutveckling 6,0 hp
Denna kurs är under avveckling.
Sista planerade examination: HT 2024
Avvecklingsbeslut:
Kursen avvecklas vid utgången av HT 2024 enligt skolchefsbeslut: J-2022-3065.
Beslutsdatum: 2022-12-19
Kursen ges sista gången VT 2024. Sista möjlighet till examination i kursen ges HT 2024.
Studenter som vill slutföra kursen efter att den getts för sista gången ska kontakta examinator för att få examination av rapporter.
Kursen i modern mjukvaruutveckling presenterar grundläggande programvarutekniska koncept och diskuterar hur de tillämpas inom modern programvaruutveckling. Den diskuterar aktuella problem inom den traditionell programvaruteknik och presenterar hur de har hanterats med moderna metoder. Parallellt med att utvecklingscykeln gås igenom, kommer kursen att presentera olika moderna metoder såsom iterativ utveckling, parprogrammering, refactoring, testa-först-programmering, release-planering, retrospektiv, och visa hur de kombineras. Slutligen presenterar kursen framtida metodologiska trender.
Kursen är integrerad med två andra projektkurser, som tillsammans täcker både teori och praktik av moderna utvecklingsmetoder. Under denna kurs kommer studenterna att bekanta sig med teorin, medan under projektkurserna ska studenten praktisera de moderna metoder.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 CINTE programstuderande
Anmälningskod
60082
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen presenterar grundläggande programvarutekniska koncept och diskuterar hur de tillämpas inom modern programvaruutveckling. Den diskuterar aktuella problem inom den traditionella programvarutekniken och presenterar hur de har hanterats med moderna metoder. Parallellt med att utvecklingscykeln gås igenom, kommer kursen att presentera olika moderna metoder såsom iterativ utveckling, parprogrammering, refactoring, testa-först-programmering, release-planering, retrospektiv, och visa hur de kombineras. Slutligen presenterar kursen framtida metodologiska trender.
Kursen är integrerad med två andra projektkurser, som tillsammans täcker både teori och praktik av moderna utvecklingsmetoder. Under denna kurs kommer studenterna att bekanta sig med teorin, medan under projektkurserna ska studenten praktisera de moderna metoderna.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- beskriva programvaruutvecklingsprocessen och dess beståndsdelar
- tillämpa sina kunskaper i modern programvaruutveckling för att kunna skapa ett programvarusystem
- förklara samspelet mellan olika programvaruutvecklingsaktiviteter inom en organisation
- ur ett helhetsperspektiv självständigt och kreativt hantera frågeställningar och analysera olika metodlösningar
- kritiskt och systematiskt använda kunskap för att utvärdera och förbättra moderna programvaruutvecklingsmetoder
- hantera olika problem inom modern programvaruutveckling och vidta lämpliga åtgärder
- kommunicera om sitt arbete och dess resultat skriftligt
i syfte att studenterna ska bemästra nya sätt att utveckla programvarusystem.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
ID1018 Programmering I.
Rekommenderade förkunskaper
Objektorienterad programmering.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- OVN1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- RAP1 - Rapport, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.