- Metoder för identifiering av molekylers bioaktivitet
- Kemiska, farmakologiska , biologiska verktyg för identifiering av bioaktiva molkyler
- Kemisk diversitet hos bioaktiva molekyler
- Exempel på naturprodukter som en viktig källa för nya molkylstrukturer med farmakologisk effekt
- Exempel på bioaktiva mekanismer, e.g. aktivering av receptorer, jonkanaler samt toxicitet
- Applikationer inom e.g. farmakologi, kemisk ekologi, miljötoxikologi, atmosfärskemi
KD2400 Bioaktiva molekyler 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan KD2400 (HT 2011–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Ge exempel på viktiga områden där bioaktiva molekyler är involverade
- Kunna redovisa de vanligaste metoderna att identifiera bioaktivitet hos molekyler
- Praktiskt kunna använda de vanligaste instrumenten för att identifiera bioaktiva molekyler
- Praktiskt kunna använda de vanligaste metoderna för att testa bioaktivitet
- Förstå den evolutionära och molekylära sambanden för bioaktivitet (exempel)
- Förstå sambanden mellan dos - respons och bioaktivitet.
- Ge exempel på betydelsen av struktur -aktivitet för bioaktiviteten
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
_För programstudenter vid KTH krävs:
_Minst 150 högskolepoäng från årskurs 1, 2 och 3 varav minst 110 högskolepoäng från årskurs 1 och 2 samt kandidatexamensarbete måste vara avklarade, inom ett program som innehåller:
75 högskolepoäng (hp) inom kemi eller kemiteknik, 20 hp matematik och 6 hp programmering eller motsvarande.
_För fristående studerande krävs:
_75 högskolepoäng (hp) inom kemi eller kemiteknik, 20 hp matematik och 6 hp programmering eller motsvarande, samt dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande Engelska B.
Kurslitteratur
Meddelas senast tre veckor före kursstart.
Handouts
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Alla presentationer inom projktarbetet samt alla laborationer är obligatoriska.
Övriga krav för slutbetyg
Projektarbete (PRO1; 1 hp)
Tentamen (TEN1; 3.5 hp)
Laborationer (LAB1; 1.5 hp)
Slutbetyget är samma som betyget på tentamen.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Kursen ersätts av KD2401