LH215V Lärande för hållbar utveckling 4,5 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-01-16 kurser för KTHs personal
Anmälningskod
60134
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursens syfte är att ge läraren verktyg att, utifrån deras eget ämnesområde, integrera idéer och frågeställningar kring hållbar utveckling.
Vad är hållbar utveckling?
Identifiera hållbarhetsaspekter i ens ämnesutveckling och hur dessa relateras till ämnesområdet
Integrering av frågor kring tekniska, sociala och etiska aspekter av hållbar utveckling i undervisningen och hur dessa förhåller sig till varandra
Utveckling av lärandeverktyg för integrering av hållbar utveckling i undervisningen med fokus på lärandemål, lärandeaktiviteter och examination
Olika sätt att arrangera och leda en diskussion kring de olika aspekterna av hållbar utveckling i en studentgrupp
Relatera till omvärldsbevakning, ringa in forskningsområdet HU inom ens ämne i syfte att kunna följa utvecklingen - lyfta hållbarhetsfrågor som redan finns implicit inom ämnesområde för att kunna utrycka sig explicit samt identifiera hållbarhetsaspekter
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att lärare utifrån sitt eget utbildningsämne ska kunna integrera frågor kring hållbar utveckling i undervisningen så att studenterna under och efter utbildningen har med sig integrerad kunskap och reflektioner inom ämnet hållbar utveckling.
Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:
Reflektera kring och diskutera ämnet hållbar utveckling och koppla begreppen till det egna ämnesområdet
Presentera hållbar utveckling som ett ämne som kräver kritisk reflektion och diskussion utifrån olika perspektiv och visa hur detta bör komma fram i utbildningen för studenter
Designa kursmål, lärandeaktiviteter och examination med tydlig integrering av frågor och diskussion relevanta för hållbar utveckling
Skapa och utvärdera egna lärandeverktyg för integrering av hållbar utveckling både på kurs- och programnivå
Reflektera över och diskutera hur hållbar utveckling kan integreras i ett helt utbildningsprogram samt vilka kurser i programmet som bör bära ämnets progression
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
LH201V eller motsvarande från annat universitet eller högskola.
Kursen vänder sig i första hand till undervisande personal på KTH
Deltagare från andra universitet och högskolor är välkomna i mån av plats
Rekommenderade förkunskaper
Förkunskapskrav är genomgången kurs LH231V eller motsvarande kurs från KTH eller annat universitet eller högskola.
Kursen vänder sig i första hand till undervisande personal på KTH.
Deltagare från andra universitet och högskolor är välkomna i mån av plats.
Utrustning
Kurslitteratur
Artiklar i urval och utdelat material.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
En tvågradig betygsskala P/F används, där P motsvarar godkänt (pass) och F motsvarar underkänt (failed). För godkänd kurs krävs aktiv närvaro vid samtliga kurstillfällen samt inlämnad examinationsuppgift. Komplettering av närvaro kan göras vid motsvarande träff nästa gång kursen ges. Om deltagaren missat ett (1) tillfälle kan detta i speciella fall ersättas av en skriftlig fördjupningsuppgift. Detta avgörs av examinator. För att få delta i redovisning av examinationsuppgift krävs att deltagaren missat högst två träffar. Examinationsuppgift ska lämnas in enligt deadline.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen ges i samarbete med Industriell Ekologi.