Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LH230V Vetenskapligt baserad ledning av pedagogiska utvecklingsprojekt 4,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LH230V (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Pedagogiskt ledarkap

Projektledning - riskanalyser, rollförståelse

Coachande samtal

Konflikthantering

Analys av framgångsfaktorer och hinder

Socialkonstruktivistiska och pragmatiska teorier om lärande

Undersökande förhållningssätt och vetenskaplig dokumentation och spridning

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

- analysera behov, sätta mål, designa processer och utföra uppföljning av pedagogiska utvecklingsprojekt

- utförligt redogöra för utvecklingsprojektens olika faser

- uppvisa rollförståelse som pedagogisk utvecklare och handla i enlighet med rollen

- utföra realistiska och motiverade riskanalyser vid projektledning

- förebygga och hantera konflikter inom projektet

- visa förtrogenhet med högskolepedagogiska teorier särskilt socialkonstruktivistiska och pragmatiska

- uppvisa färdighet i att leda ändamålsenliga utvecklingsseminarier och workshops

- utveckla färdighet i coachande ledarskap för att stödja projektdeltagarna att nå uppsatta mål

- vetenskapligt undersöka, dokumentera och presentera resultat av utvecklingsprojektet på konferenser och  tidskrifter

- inta en aktiv ledarroll och bidra till kollaborativ kunskapsutveckling i grupper

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Pedagogisk utvecklare på KTH-skola.

LH201V eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

LH201V eller motsvarande kurs från annat universitet.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Delas ut under kursens gång.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projektuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

KURSEN ÄR NEDLAGD.