Pedagogiskt ledarkap
Projektledning - riskanalyser, rollförståelse
Coachande samtal
Konflikthantering
Analys av framgångsfaktorer och hinder
Socialkonstruktivistiska och pragmatiska teorier om lärande
Undersökande förhållningssätt och vetenskaplig dokumentation och spridning
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- analysera behov, sätta mål, designa processer och utföra uppföljning av pedagogiska utvecklingsprojekt
- utförligt redogöra för utvecklingsprojektens olika faser
- uppvisa rollförståelse som pedagogisk utvecklare och handla i enlighet med rollen
- utföra realistiska och motiverade riskanalyser vid projektledning
- förebygga och hantera konflikter inom projektet
- visa förtrogenhet med högskolepedagogiska teorier särskilt socialkonstruktivistiska och pragmatiska
- uppvisa färdighet i att leda ändamålsenliga utvecklingsseminarier och workshops
- utveckla färdighet i coachande ledarskap för att stödja projektdeltagarna att nå uppsatta mål
- vetenskapligt undersöka, dokumentera och presentera resultat av utvecklingsprojektet på konferenser och tidskrifter
- inta en aktiv ledarroll och bidra till kollaborativ kunskapsutveckling i grupper