Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LH232V Kunskapsbildning i högskolematematikens undervisning och lärande 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LH232V (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Dialogseminariet består av fem heldagsseminarier. Som förberedelse för varje tillfälle ingår det läsning av ett antal klassiska texter och skrivning av en egen reflektion över egen och andras lärande och undervisningserfarenhet. Vid seminariet får var och en möjlighet att läsa upp sin text och därefter följer kommentarer och dialogen. Reflektionen sker analogiskt det vill säga jämförande med andra exempel från egen eller andras erfarenheter, metaforer och konsten (litteraturen, teatern och musiken etc.). Det analogiska tänkandet kan vid behov klä de personliga erfarenheterna i en dräkt som skapar distans och gör dem tillgängliga för en gemensam reflektion.

Lärandemål

- Att arbeta upp en metod för reflektion över undervisningserfarenheten.

- Undersöka villkoren för att göra erfarenheten beprövad.

- Bidra till den lokalt förankrade och erfarenhetsbaserade kunskapsbildningen.

- Kunna formulera problem ur dilemman och paradoxer i matematikens undervisning och lärande.

- Uppöva förmågan till djupt lyssnande.

- Arbeta upp ett gemensamt språk.

- Tjäna som mönster för etablering av reflektion över undervisningserfarenheten i matematik.

- Arbeta upp ett underlag för eget  handlande.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Gedigen erfarenhet av matematikundervisning på högskola.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Tillberg, P. (red.). Dialoger. Stockholm : Dialoger. 2002

El Gaidi, K. Lärarens yrkeskunnande – Bildning och reflekterade erfarenheter. Stockholm : Dialoger 2007.

Hammarén,  M. Skriva - en metod för reflektion. Utbildningsförlaget Brevskolan. 1995

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Till varje seminarium skriver deltagaren en reflektion över erfarenheter efter att ha läst den anvisade litteraturen

Två och två skriver deltagarna ett idéprotokoll över ett seminarium och skickar det till deltagarna senast en vecka före påföljande träff.

Varje deltagare skriver en reflekterande avslutande examinationstext som sammanfattar på ett konkret sätt det man lärt sig under seminariet.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd