Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LH233V Lärande för utmaningsdriven utbildning med globala utvecklingsmål 3,0 hp

Kursens syfte är att ge kunskap om utmaningsdriven utbildning och praktiska färdigheter i att kunna planera och genomföra projektkurser som har sin utgångspunkt i samhällsutmaningar och hållbarhetsmål. I kursen ingår förutom utmaningsdriven pedagogik och dess olika aspekter, som t.ex. handledning och examination, även praktiska metoder och verktyg för genomförande av utmaningsdrivna projekt, metoder för planering och uppföljning av effektmål och samhällsgenomslag, samt modeller och metoder för att arbeta med hållbarhetsmål i utmaningsdrivna projekt.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2025 Start 2025-01-14 uppdragsutbildning

Anmälningskod

60354

Rubriker med innehåll från kursplan LH233V (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är uppbyggd kring ett antal centrala aspekter inom utmaningsdriven utbildning, till exempel: designmetoder och kreativitet; facilitering och handledning av studentgrupper; examination av individuella studenter i teamprojekt; hur man engagerar externa intressenter i studentprojekt; koncept och metoder för hållbar utveckling. Genom kursen arbetar kursdeltagarna med att designa egna utmaningsdrivna projektkurser med stöd av ett antal seminarier och praktiska workshops och samarbeten med andra kursdeltagare.

Lärandemål

Målet är att deltagarna efter avslutad kurs ska kunna utforma, planera och genomföra utmaningsdrivna projektkurser. Detta innebär att deltagarna ska kunna:

1.       förklara och diskutera koncepten utmaningsdriven utbildning, hållbar utveckling, innovation, nyckelkompetenser och implementera dessa koncept i lärandeaktiviteter;

2.       identifiera och analysera samhällsutmaningar och lösningar i förhållande till FN: s globala hållbarhetsmål;

3.       beskriva, tillämpa och introducera studenter till specifika designmetoder och kreativitetsmetoder som är användbara i utmaningsdrivna socio-tekniska projekt;

4.       formulera relevanta lärandemål för utmaningsdrivna lärprocesser och planera och genomföra bedömning och betygsättning av enskilda studenter i grupprojekt;

5.       tillämpa metoder för att engagera externa intressenter i utmaningsdrivna projekt;

6.       planera och utvärdera effekterna av utmaningsdrivna projekt;

7.       välja, tillämpa och motivera val av metoder och övningar som underlättar samarbete och skapande i multidisciplinära studentprojekt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Förkunskapskrav LH231V Teaching and Learning in Higher Education 7,5 hp eller motsvarande högskolepedagogisk kurs från KTH eller annat universitet.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Tillhandahålls vid kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Anders Rosén, aro@kth.se

Övrig information

Förkunskapskrav är genomgången kurs LH231V eller motsvarande kurs från KTH eller annat universitet eller högskola.

Kursen vänder sig i första hand till undervisande personal på KTH.

Deltagare från andra universitet och högskolor är välkomna i mån av plats.