Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LH233V Lärande för utmaningsdriven utbildning med globala utvecklingsmål 3,0 hp

Syftet med kursen är att stödja lärare inom högre utbildning i att utveckla och implementera utmaningsdriven utbildning och andra former av projektbaserad och problembaserad undervisning och lärande. Den är uppbyggd kring ett antal aspekter som är karakteristiska för utmaningsdriven utbildning, till exempel: komplexa samhällsutmaningar; hållbar utveckling; hållbarhetskompetenser; designmetoder; frugal innovation. externa intressenter i studentprojekt; samt facilitering, handledning och examination av studentgrupper.

Kursen är projektbaserad där du som deltagare förväntas arbeta med ett kursutvecklingsprojekt parallellt med att du deltar i en serie digitala webbinarierna. Ditt projekt kan till exempel handla om: att införa vissa aspekter av projektbaserat eller utmaningsdrivet lärande i en befintlig "konventionell" kurs; eller förbättra vissa delar av en befintlig projektbaserad eller utmaningsdriven kurs; eller att utveckla en helt ny utmaningsdriven kurs. Ditt projekt kan antingen syfta till att implementeras inom en snar framtid eller vara mer visionärt eller något däremellan. Det är upp till dig att komma på en första idé om ett utvecklingsprojekt som passar dina sammanhang, undervisningsmetoder och mål, och sedan kommer du att få stöd i att vidareutveckla projektet från experter och andra kursdeltagare.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2026 Start 2026-01-13 uppdragsutbildning

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2026-01-13 - 2026-06-01
Perioder

VT 2026: P3 (1.5 hp), P4 (1.5 hp)

Studietakt

10%

Anmälningskod

60580

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

5 - 20

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LH233V (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan LH233V (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen genomförs online och blandar synkrona interaktiva online-webbinarier med asynkrona hemuppgifter. All kursinformation, zoomlänkar till webbinarierna etc. tillhandahålls inför kursstart via kursens lärplattform Canvas. Eftersom du bör vara en erfaren lärare för att delta i denna kurs, och eftersom CDE är ett relativt nytt koncept som fortfarande är under utveckling, kommer du som deltagare att betraktas som en medskapare av denna kurs och medutvecklare av CDE-konceptet. Ett väl förberett och aktivt deltagande i webbinarierna krävs därför för ditt eget lärande såväl som för ditt bidrag till de andra deltagarnas lärande och vår gemensamma process. Kursen motsvarar 3 högkolepoäng vilket innebär att du totalt, inklusive webbinarier och hemuppgifter, förväntas lägga ca 80 timmar på att genomföra kursen. Kursen examineras baserat åp aktivt deltakande i sex webinarier, hemuppgifter, samt en slutrapport där du redovisar ditt projekt.

Kursinnehåll

Kursen är uppbyggd kring ett antal centrala aspekter inom utmaningsdriven utbildning, till exempel: designmetoder och kreativitet; facilitering och handledning av studentgrupper; examination av individuella studenter i teamprojekt; hur man engagerar externa intressenter i studentprojekt; koncept och metoder för hållbar utveckling. Genom kursen arbetar kursdeltagarna med att designa egna utmaningsdrivna projektkurser med stöd av ett antal seminarier och praktiska workshops och samarbeten med andra kursdeltagare.

Lärandemål

Målet är att deltagarna efter avslutad kurs ska kunna utforma, planera och genomföra utmaningsdrivna projektkurser. Detta innebär att deltagarna ska kunna:

1.       förklara och diskutera koncepten utmaningsdriven utbildning, hållbar utveckling, innovation, nyckelkompetenser och implementera dessa koncept i lärandeaktiviteter;

2.       identifiera och analysera samhällsutmaningar och lösningar i förhållande till FN: s globala hållbarhetsmål;

3.       beskriva, tillämpa och introducera studenter till specifika designmetoder och kreativitetsmetoder som är användbara i utmaningsdrivna socio-tekniska projekt;

4.       formulera relevanta lärandemål för utmaningsdrivna lärprocesser och planera och genomföra bedömning och betygsättning av enskilda studenter i grupprojekt;

5.       tillämpa metoder för att engagera externa intressenter i utmaningsdrivna projekt;

6.       planera och utvärdera effekterna av utmaningsdrivna projekt;

7.       välja, tillämpa och motivera val av metoder och övningar som underlättar samarbete och skapande i multidisciplinära studentprojekt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Förkunskapskrav LH231V Teaching and Learning in Higher Education 7,5 hp eller motsvarande högskolepedagogisk kurs från KTH eller annat universitet.

Kurslitteratur

Tillhandahålls vid kursstart.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

Förkunskapskrav är genomgången kurs LH231V eller motsvarande kurs från KTH eller annat universitet eller högskola.

Kursen vänder sig i första hand till undervisande personal på KTH.

Deltagare från andra universitet och högskolor är välkomna i mån av plats.