Hoppa till huvudinnehållet

LL112V Teknik för lärare i årskurs F-6 7,5 hp

Kursen är avsedd för lärare i åk F-6 som saknar utbildning i teknik. Kursen skall ge en överblick över de teknikområden som läroplanen nämner explicit och teknikdidaktiska kunskaper för att kunna undervisa om dessa. Det huvudsakliga innehållet handlar om mekanik, maskinelement, elsäkerhet och elektriska komponenter. Tekniska system och teknikämnenas historia i grundskolan är också viktiga teman.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LL112V (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är avsedd för verksamma lärare i åk F-6 som saknar utbildning i teknik och teknikdidaktik. Kursen skall ge en överblick över de teknikområden som läroplanen nämner explicit och teknikdidaktiska kunskaper för att kunna undervisa om dessa. Det huvudsakliga innehållet handlar om vardagliga tekniska lösningar, mekanismer, hållfasthet, material, elektriska kopplingar, datorer och programmering samt tekniska system och hållbar utveckling. I kursen berörs även teknikutvecklingsarbete samt dokumentation med hjälp av skisser samt fysiska och digitala modeller. Innehållet behandlas genom såväl läsning av litteratur som praktiska övningar.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

̶- redogöra för och problematisera olika sätt att se på syftet med grundskolans teknikämne, inte minst med hänsyn till genus

- redogöra för de ämneskunskaper i teknik inom områdena material, hållfasthet, mekanismer och elkomponenter som krävs för elevers lärande i teknikutvecklingsarbete i åk F-6,

- skapa skisser, manuella och digitala ritningar och modeller i eget tekniskt konstruktions- och utvecklingsarbete

- analysera vardagsföremål och tekniska system utifrån uppbyggnad och funktion, hur de utvecklats över tid samt kan bidra till hållbar utveckling

- planera, organisera och utvärdera teknikundervisning i åk F-6 i relation till styrdokument, olika elevgrupper och teknikdidaktisk forskning,

- analysera och bedöma elevers kunskapsutveckling i teknik i relation till skolans styrdokument.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet.

Rekommenderade förkunskaper

Lärare i någon eller några av årskurserna F-6 med erfarenhet av teknik- och/eller NO-undervisning.

Utrustning

Dator med internetkoppling.

Kurslitteratur

Anges senast tre veckor före kursstart.


Delar av kurslitteraturen är på engelska.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 5,0 hp, betygsskala: P, F
  • LAB1 - Laborationer och seminarier, 2,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd