Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LL116U Bedömning i grundskolans teknikämne 3,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LL116U (HT 2013–)
Rubriker med innehåll från kursplan LL116U (HT 2013–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I denna kurs ges en översikt av bedömningsfältet, med exempel hämtade från ämnet teknik i grundskolan. Teknik är ett speciellt ämne på flera sätt. Det är grundskolans senast införda obligatoriska ämne och har få behöriga lärare. Dessutom kan det ha ett väldigt brett innehåll, från teknikhistoria och tillämpad naturvetenskap till hantverksfärdigheter, vilket i mångas ögon gör bedömningen speciellt svår.

Bedömning i grundskolans teknikämne är en fortbildningskurs för verksamma lärare. Dess syfte är att orientera deltagarna i modern bedömningsforskning och ge dem förbättrade bedömnings­färdigheter i ämnet teknik.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

- diskutera elevers förväntade kunskaper och kunskapsutveckling i ämnet teknik på grundskolan i relation till aktuella styrdokument

- konstruera lärandemål för undervisning i teknik på grundskolan utgående från gällande läroplan och aktuell forskning samt

- utifrån dessa lärandemål

-- Designa metoder för formativ bedömning som stöder eleverna i deras lärande

-- Konstruera bedömningsstöd (bedömningsexempel, matriser e.d.)

-- Ha en utvecklad strategi för att kommunicera dem till elever och föräldrar

- beskriva etablerade svenska betygsystem (historiska och samtida) och diskutera deras för- och nackdelar i en internationell kontext

- motivera betyg med stöd i gällande läroplan och tillhörande kommentarmaterial.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet.

Kurslitteratur

Hartell, E. (2011). Hur sätter man betyg i teknik? I: Teknikundervisning för framtiden av S. O. Hansson, E. Nordlander & I.-B. Skogh (red.), ss. 75–87. Stockholm: Liber.

Hartell, E. (2012). The inefficient loneliness [utdrag, svensk sammanfattning]. Licentiatuppsats i teknikdidaktik. Stockholm: Kungliga Tekniska högskolan.

Jönsson, A., Ekborg, M., Lindahl, B. & Löfgren, L. (2013). Bedömning i NO. Malmö: Gleerups.

Kimbell, R. (2007). E-assessment in project e-scape. Design and Technology Education 12(2), 66–76.

Lundahl, C. (2011). Bedömning för lärande. Stockholm: Norstedts.

Skolverket (2011a). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.

Skolverket (2011b). Kommentarmaterial till kursplanen i teknik.

Skolverket (2011c). Kunskapsbedömning i skolan.

Skolverket (2011d). Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen.

Skolverket (2012). Kommentarmaterial till kunskapskraven i teknik.

Wiliam, D. (2013). Att följa lärande.Lund: Studentlitteratur.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • SEM1 - Aktivt deltagande i seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande i seminarier. Godkända inlämningsuppgifter.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övrig information

Kursen ges på uppdragsutbildning av Tekniklyftet, ett fortbildningsprojekt för lärare i teknik på grundskolan.