Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LL133V Breddningskurs i undervisningsämnen för kompletterande pedagogisk utbildning 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LL133V (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Innehållet väljs i samråd med kursansvarig, men ska vara ett avgränsat område inom fysik, kemi, matematik eller teknik som är relevant för undervisning i gymnasieskolan eller på grundskolans högstadium.

Innehållet kan variera mellan olika kursomgångar och enskilda studenter eller studentgrupper.

Lärandemål

Kursens syfte är att ge studenter på kompletterande pedagogisk utbildning som har otillräcklig bredd i något av sina undervisningsämnen eller saknar ett fåtal poäng för att nå någon gräns för undervisningsbehörighet möjlighet att bredda sina kunskaper inom ett begränsat område.

Efter genomgången kurs ska studenten

- ha grundläggande kunskaper inom valt område

- kunna redogöra för någon eller några aktuella forskningsfrågor inom området

- kunna planera och diskutera undervisning inom området för grundskolans högstadium eller gymnasieskolan

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Minst 90 hp i fysik, kemi, matematik eller teknik inom områden som undervisas på grundskolans högstadium eller i gymnasieskolan.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Anges senast tre veckor före kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Skriftliga inlämningsuppgifter i fysik, 7,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL2 - Skriftliga inlämningsuppgifter i kemi, 7,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL3 - Skriftliga inlämningsuppgifter i matematik, 7,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL4 - Skriftliga inlämningsuppgifter i teknik, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Främst skriftliga inlämningsuppgifter.

Betygsskala: P/F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd