LL136U Introduktion till programmering i visuell miljö 5,0 hp

Introduktion till programmering i visuell miljö är en fortbildningskurs för lärare i grund- och gymnasieskolan, speciellt lärare i teknik i grundskolans åk 4--9.
Kursen finansieras genom Skolverkets projekt för att öka den digitala kompetensen bland Sveriges lärare. Speciella behörighetsregler gäller. För att antas måste man vara anställd som lärare och ens rektor/skolhuvudman måste medge att man deltar.
Det är inte längre möjligt att söka till höstens kursomgång.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen ska bidra till att ge verksamma lärare i framför allt grundskolans åk 4–9 de kunskaper som behövs för att undervisa i programmering, främst inom ämnet teknik, men även i matematik och andra ämnen. Kursens kärna utgörs av grundläggande programmering i visuella miljöer och hur detta kan användas för att introducera programmering för elever i grundskolan.
Innehållet utgår från en ramkursplan som är fastslagen av Skolverket.
̶ Grundläggande datalogiska begrepp
̶ Enkel programmering i en visuell miljö och grundläggande programmering i minst en annan
̶ Orientering i visuella programmeringsspråk och utvecklingsmiljöer som är vanliga i skolan
̶ Introduktion till ett textbaserat programmeringsspråk
̶ Jämförelser mellan visuell och textbaserad programmering ur tekniska perspektiv
̶ Jämförelser mellan visuell och textbaserad programmering ur didaktiska perspektiv
̶ Några samhällsfrågor där informations- och kommunikationsteknik har stor betydelse
̶ Inledande programmeringsdidaktik och didaktiska aspekter på samhällsfrågor relaterade till informations- och kommunikationsteknik
̶ Olika sätt att se på programmering och digitalisering som allmänbildning eller medborgarkunskap
̶ Olika sätt att se på syftet med programmering och digitalisering som inslag i grundskolan
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
̶ redogöra för grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, exempelvis sekvens, alternativ, villkor, upprepning, algoritm och funktion
̶ skapa, modifiera, felsöka och testa program i ett visuellt programmeringsspråk och ha orienterande kunskaper om minst ett annat språk
̶ använda visuell programmering för att styra fysiska och virtuella objekt
̶ skriva enkla program i ett textbaserat programmeringsspråk och diskutera skillnader och likheter mellan visuell och textbaserad programmering
̶ analysera relevanta kurs- och ämnesplaner för att identifiera moment och innehåll där programmering i visuell miljö kan användas
̶ orientera sig i aktuell praxis och didaktisk forskning inom grundläggande programmeringsundervisning
̶ planera och utvärdera undervisning i grundläggande programmering för elever
̶ diskutera hur några aktuella samhällsfrågor där digitalisering har stor betydelse kan introduceras för elever.
Kursupplägg
Kursen ges på deldistans med fyra fysiska träffar på KTH i Stockholm (varav tre är obligatoriska). Mellan träffarna studerar studenterna på egen hand och kommunicerar med lärare och kurskamrater via en webbaserad lärplattform.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Van datoranvändare
Utrustning
Dator med internetanslutning, mikrofon och högtalare
Kurslitteratur
Litteratur anges senast tre veckor före kursstart. Delar av kurslitteraturen är på engelska.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Skriftliga inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier och övningar, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Nej
Möjlighet till plussning
Nej
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb LL136UGes av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
"Programmeringsaktiviteter i undervisningen", 2,5 hp. Ges på uppdrag av Skolverket med start vårterminen 2021
Kontaktperson
Övrig information
Kursen ges på uppdrag av Skolverket. Speciella behörighetsregler gäller, se Skolverkets webbplats. Grundkravet är att kursdeltagaren ska vara anställd som lärare i den svenska skolan och att rektor (motsv.) har godkänt deltagandet. De lärare som undervisar i teknik grundskolans åk 4--6 eller 7--9 eller motsvarande inom specialskolan, grundsärskolan eller kommunal vuxenutbildning prioriteras. Lärare i andra ämnen och skolformer antas i mån av plats.
Kursdeltagaren behöver själv kunna installera de program som behövs för kursen (alternativt se till att de blir installerade på datorn) och förväntas även själv kunna hantera och lösa de problem som uppstår kring installation och liknande. Inom ramen för kursen finns inte möjlighet att få support kring sådana frågor eller problem.
Övriga föreskrifter
Kursen ges som uppdragsutbildning. Behöriga att antas är personer som är anställda som lärare i förskola, grundskola eller gymnasieskola i Sverige. Skolans rektor måste skriftligen medge studentens deltagande i kursen.