Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LL140U Teknik för lärare i åk 7-9 45,0 hp

Kursen är avsedd för lärare på grundskolans högstadium (åk 7–9) som vill bli behöriga att
undervisa i ämnet teknik. Den är uppbyggd av 6 delkurser à 7,5 hp med följande teman:
teknikens didaktik, design och produktframtagning, programmering, teknikhistoria, hållbar
utveckling samt energiteknik.

LL140U Teknik för lärare ingår i lärarfortbildningsprojektet Lärarlyftet, som leds av Skolverket. Speciella behörighetskrav gäller, se Skolverkets informationssida om lärarlyftet.
Till ansökan bifogas ett intyg om att den sökandes arbetsgivare (skolhuvudmannen) godkänner deltagande. Blankett för intygande.

LL140U Teknik för lärare ges på deldistans. Det ingår fysiska träffar på KTH i Stockholm . Närvaro är obligatorisk. Det går inte att genomföra kursen helt på distans.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Anmälningskod

50881

Rubriker med innehåll från kursplan LL140U (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla kunskaper och förmågor så att studenten kan verka som lärare i teknik på grundskolans högstadium (åk 7–9).  Teknikämnet i grundskolan har ett brett innehåll, vilket avspeglas i denna kurs. Det huvudsakliga innehållet är:

Inom området teknikdidaktik: teknikundervisning i skolan förr och nu, planering och bedömning i teknikämnet, undervisningsstrategier och -metoder i teknik i allmänhet och inom kursens teman i synnerhet, teknikens förhållande till andra skolämnen, jämställdhet och likabehandling, aktuell teknikdidaktisk forskning.

Inom området design och produktframtagning: projektplanering, skiss- och ritteknik, materiallära, prototypframställning, design.

Inom området teknik, människa, samhälle och miljö: teknikhistoria, miljöhistoria, relationer mellan samhällelig och teknisk utveckling. Detaljinnehållet präglas i hög grad av den aktuella forskningen vid Avdelningen för historiska studier av vetenskap, teknik och miljö.

Inom områdena digital kompetens och programmering: grundläggande programmering i textbaserade och visuella miljöer, centrala datavetenskapliga begrepp, felsökning och testning, styrning med programmering, olika syn på vad datalogiskt tänkande och digital kompetens    kan innebära i skolan.

Inom området energiteknik: energikällor, elproduktion, eldistributionssystemet, risker förknippade med elsystemet.

Inom området hållbar utveckling: olika hållbarhets- och miljöperspektiv, systemtänkande, systemperspektiv på miljö och teknisk utveckling, hållbar utveckling som ämnesinnehåll och som organisationsprincip för teknikämnet.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  1. planera och utvärdera teknikundervisning i årskurserna 7–9 på grundskolan i enlighet med läroplanens krav
  2. reflektera över grundskolans teknikämnes innehåll och särart – dess mål, traditioner, historia, kunskapssyn och undervisningsformer
  3. tillämpa formativ och summativ bedömning i teknikämnet
  4. använda informations- och kommunikationsteknik som hjälpmedel i planering, genomförande och utvärdering av teknikundervisning
  5. tillämpa undersökande arbetssätt i teknikundervisningen
  6. på ett strukturerat sätt genomföra mindre design- och/eller utvecklingsprojekt
  7. skissa, rita och/eller modellera tredimensionella objekt
  8. analysera teknikens förhållande till samhällsutveckling, vetenskap och arbetsliv, i beaktande av aspekter som genus, hälsa, kultur och materiellt välstånd – förr och nu
  9. skapa och testa enkla datorprogram i visuella och textbaserade programmeringsmiljöer
  10. diskutera programmering och andra information- och kommunikationsteknikrelaterade kunskaper och färdigheter ur bildnings- och utbildningsperspektiv
  11.  identifiera och beskriva stora tekniska system – deras uppbyggnad, möjligheter, sårbarhet och risker
  12. redogöra för hur energisystemen i Sverige och i världen har utvecklats till idag
  13. analysera olika perspektiv på hållbar utveckling och planera undervisning i ämnet teknik på grundskolan där de belyses

I syfte att

  • på ett ansvarsfullt sätt kunna undervisa i ämnet teknik för elever i grundskolans åk  7–9 i enlighet med läroplanens krav, utgående från vetenskap och beprövad erfarenhet
  • i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen, och 
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet

Kurslitteratur och förberedelser

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Skriftliga inlämningsuppgifter om teknikdidaktik, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL2 - Skriftliga inlämningsuppgifter om design och produktframtagning, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL3 - Skriftlig inlämningsuppgifter om teknikhistoria, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL4 - Skriftlig inlämningsuppgifter om programmering, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL5 - Skriftlig inlämningsuppgifter om energiteknik, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL6 - Skriftliga inlämningsuppgifter om hållbar utveckling, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier om teknikdidaktik, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM2 - Seminarier om design och produktframtagning, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM3 - Seminarier om teknikhistoria, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM4 - Seminarier om programmering , 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM5 - Seminarier om energiteknik, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM6 - Seminarier om hållbar utveckling, 2,5 hp, betygsskala: P, F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd