Kursen syftar till att utveckla kunskaper och förmågor så att studenten kan verka som lärare i teknik på grundskolans högstadium (åk 7–9). Teknikämnet i grundskolan har ett brett innehåll, vilket avspeglas i denna kurs. Det huvudsakliga innehållet är:
Inom området teknikdidaktik: teknikundervisning i skolan förr och nu, planering och bedömning i teknikämnet, undervisningsstrategier och -metoder i teknik i allmänhet och inom kursens teman i synnerhet, teknikens förhållande till andra skolämnen, jämställdhet och likabehandling, aktuell teknikdidaktisk forskning.
Inom området design och produktframtagning: projektplanering, skiss- och ritteknik, materiallära, prototypframställning, design.
Inom området teknik, människa, samhälle och miljö: teknikhistoria, miljöhistoria, relationer mellan samhällelig och teknisk utveckling. Detaljinnehållet präglas i hög grad av den aktuella forskningen vid Avdelningen för historiska studier av vetenskap, teknik och miljö.
Inom områdena digital kompetens och programmering: grundläggande programmering i textbaserade och visuella miljöer, centrala datavetenskapliga begrepp, felsökning och testning, styrning med programmering, olika syn på vad datalogiskt tänkande och digital kompetens kan innebära i skolan.
Inom området energiteknik: energikällor, elproduktion, eldistributionssystemet, risker förknippade med elsystemet.
Inom området hållbar utveckling: olika hållbarhets- och miljöperspektiv, systemtänkande, systemperspektiv på miljö och teknisk utveckling, hållbar utveckling som ämnesinnehåll och som organisationsprincip för teknikämnet.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- planera och utvärdera teknikundervisning i årskurserna 7–9 på grundskolan i enlighet med läroplanens krav
- reflektera över grundskolans teknikämnes innehåll och särart – dess mål, traditioner, historia, kunskapssyn och undervisningsformer
- tillämpa formativ och summativ bedömning i teknikämnet
- använda informations- och kommunikationsteknik som hjälpmedel i planering, genomförande och utvärdering av teknikundervisning
- tillämpa undersökande arbetssätt i teknikundervisningen
- på ett strukturerat sätt genomföra mindre design- och/eller utvecklingsprojekt
- skissa, rita och/eller modellera tredimensionella objekt
- analysera teknikens förhållande till samhällsutveckling, vetenskap och arbetsliv, i beaktande av aspekter som genus, hälsa, kultur och materiellt välstånd – förr och nu
- skapa och testa enkla datorprogram i visuella och textbaserade programmeringsmiljöer
- diskutera programmering och andra information- och kommunikationsteknikrelaterade kunskaper och färdigheter ur bildnings- och utbildningsperspektiv
- identifiera och beskriva stora tekniska system – deras uppbyggnad, möjligheter, sårbarhet och risker
- redogöra för hur energisystemen i Sverige och i världen har utvecklats till idag
- analysera olika perspektiv på hållbar utveckling och planera undervisning i ämnet teknik på grundskolan där de belyses
I syfte att
- på ett ansvarsfullt sätt kunna undervisa i ämnet teknik för elever i grundskolans åk 7–9 i enlighet med läroplanens krav, utgående från vetenskap och beprövad erfarenhet
- i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen, och
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet