Kursen är avsedd att passa lärare som ska undervisa i artificiell intelligens på gymnasieskolan. Den har därför både tekniskt och didaktiskt innehåll. Kursen tar på ett övergripande plan upp centrala tekniska principer som ligger till grund för dagens AI-system, exempelvis neurala nätverk, kunskapsrepresentationer och statistiska metoder. Dessutom behandlas aktuella AI-tillämpningar, deras möjligheter och begränsningar. Ett didaktiskt synsätt genomsyrar kursen. Parallellt med att studenterna lär sig om AI-tekniken arbetar de med att transformera de nyvunna kunskaperna till ett innehåll för gymnasieskolan.
LL141U Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå – tekniska perspektiv 7,5 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 uppdragsutbildning
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2026-01-12
- Perioder
HT 2025: P2 (4 hp), P1 (3.5 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
50586
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LL141U (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Beskriva principer för uppbyggnad av AI-system
2. Diskutera risker och säkerhetsaspekter hos olika typer av AI-system
3. Använda AI-verktyg för att konstruera enkla modeller
4. Testa AI-modeller och diskutera deras användbarhet och möjligheter
5. På ett övergripande plan följa utvecklingen inom AI
6. Planera och utvärdera undervisning om ovanstående tekniska aspekter på AI för elever i gymnasieskolan
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier och övningar, 3,5 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.