Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LL141U Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå – tekniska perspektiv 7,5 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 uppdragsutbildning

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2026-01-12
Perioder

HT 2025: P2 (4 hp), P1 (3.5 hp)

Studietakt

25%

Anmälningskod

50586

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LL141U (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan LL141U (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är avsedd att passa lärare som ska undervisa i artificiell intelligens på gymnasieskolan. Den har därför både tekniskt och didaktiskt innehåll. Kursen tar på ett övergripande plan upp centrala tekniska principer som ligger till grund för dagens AI-system, exempelvis neurala nätverk, kunskapsrepresentationer och statistiska metoder. Dessutom behandlas aktuella AI-tillämpningar, deras möjligheter och begränsningar. Ett didaktiskt synsätt genomsyrar kursen. Parallellt med att studenterna lär sig om AI-tekniken arbetar de med att transformera de nyvunna kunskaperna till ett innehåll för gymnasieskolan.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

1. Beskriva principer för uppbyggnad av AI-system

2.   Diskutera risker och säkerhetsaspekter hos olika typer av AI-system

3. Använda AI-verktyg för att konstruera enkla modeller

4. Testa AI-modeller och diskutera deras användbarhet och möjligheter

5. På ett övergripande plan följa utvecklingen inom AI

6. Planera och utvärdera undervisning om ovanstående tekniska aspekter på AI för elever i gymnasieskolan

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • SEM1 - Seminarier och övningar, 3,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå