Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LO2991 Lärande och utveckling inom organisationer 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LO2991 (HT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen innefattar olika teoretiska perspektiv på lärande och hur dessa kan tillämpas för att utveckla organisationer och driva livslångt lärande.    

Kursens övergripande teman:

- moderna teorier om lärande

- förhållningssätt och strategier som tillämpas för att främja lärande och kontinuerlig professionell utveckling

- relationen mellan policy och praktik gällande lärande och utveckling inom organsiationer

- målbaserade och kompetensbaserade ramverk för lärande

- flexibla och nätverksbaserade lärandestrategier och digitalisering

Lärandemål

Detövergripande syftet med kursenär att utveckla förståelse för olika förhållningssätt till lärande och professionell utveckling inom yrkeslivet samt hur lärande kan främjas för organisatorisk utveckling.

 Vid kursens slut ska studenten kunna:

- Analysera och problematisera olika strategier och förhållningssätt för lärande och utveckling inom en organisation.

- Utforska och jämföra möjligheter och hinder för hur organisationer kan nyttja digitala miljöer för flexibelt och nätverksbaserat lärande.

- Designa och presentera lämpliga strategier för att arbeta med professionell utveckling inom en organisation baserat på teori om lärande och på utvärderingar.

- Tillämpa forskning och teori om lärande och utveckling för att motivera på vilket sätt olika strategier om professionell utveckling kan skapa mervärde inom organisationer.  

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Högskoleingenjörs- eller kandidatexamen om minst 180hp i teknik, samhällsvetenskap eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Högskoleingenjörs- eller kandidatexamen om minst 180 hp i teknik, samhällsvetenskap eller motsvarande. 

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO1 - Projektarbete, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Linda Barman