Kursen utvecklar ingenjörens färdigheter i kommunikativt ledarskap med redskap hämtade från ledarskapsteori och retorik. Den har fokus på ledarutmaningar, och hur dessa kan hanteras med kommunikativa strategier i olika situationer relevanta för ingenjörsyrket.
LS1469 Kommunikativt ledarskap för ingenjörer 3,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS1469 (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ingenjören ska förstå och tillägna sig teoretiska perspektiv på̊ kommunikativt ledarskap samt utveckla förmågan att kommunicera och leda i professionella sammanhang.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1.Redogöra för olika ledarskapsteorier och vad som kännetecknar olika perspektiv på ledarskap samt tillämpa dessa i professionella ingenjörsmässiga sammanhang.
2.Redogöra för olika kommunikativa strategier och anpassa dessa till olika perspektiv på ledarskap.
3.Reflektera över det egna ledarskapet och egna kommunikativa val, samt analysera konsekvenserna av dessa i ingenjörsmässiga sammanhang.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Uppnått kraven för en kandidatexamen inom teknik/naturvetenskap.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- LEXB - Löpande examination, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
75% närvaro.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Utbildningsnivå
Övriga föreskrifter
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.