LS1701 Svenska för arbetslivet 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Muntliga övningar i arbetsrelaterade kommunikationssituationer
Ordförråd och retorik i förhandlingar och diskussioner
Presentationsteknik
CV och ansökningsbrev, formella brev, e-post och annan skriftlig arbetsrelaterad kommunikation
Genomgång av kommunikationsstrategier för svenskspråkiga arbetsplatser/svensktalande arbetsgrupper
Diskussioner kring autentiskt material för att öka förståelsen för aktuella teman inom teknik och naturvetenskap (t.ex. forskningsetik, hållbar utveckling, teknologiska genombrott)
Lärandemål
Kursens syfte är att utveckla studentens språkfärdigheter för effektiv arbetsrelaterad kommunikation.
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
• delta aktivt i samtal, möten och förhandlingar på svenskspråkiga arbetsplatser/svensktalande arbetsgrupper
• förklara och argumentera för sina åsikter i arbetsrelaterade diskussioner
• identifiera skillnader i språklig stil mellan vardaglig och arbetsrelaterad kommunikation, och anpassa sin muntliga och skriftliga produktion efter målgruppen
• skriva brev och dokument som används i arbetsrelaterade situationer
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas inför kursstart.
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.