Kursen ger en introduktion till olika sidor av entreprenörskap för ingenjörer och arkitekter genom att blanda teori med tillämpat arbete i form av case-studier och annat problembaserat lärande. Vi går igenom aktuell teoribildning och trender inom entreprenörskap och innovationsdriven teknikverksamhet och knyter dessa till för studenten relevanta och realistiska situationer. Kursen kommer att bygga vidare på element från tidigare kurser inom programmet med ett speciellt fokus på entreprenöriellt arbete och studierna kommer att bedrivas både individuellt och i mindre grupper.
LS1706 Projektarbete och entreprenörskap 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2024
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens syfte är att utveckla studentens förmåga att på ett effektivt sätt planera, genomföra, dokumentera och presentera tekniskt inriktade entreprenöriella projektarbeten.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Identifiera vad som karaktäriserar en välfungerande entreprenöriell organisation och bedöma den relativa nyttan av entreprenöriellt tänkande utifrån kontextuella faktorer som organisation, finansieringsmöjligheter och marknadssituation
Redovisa ett teoretiskt informerat perspektiv på gruppdynamik inom tekniskt inriktade projektarbetsgrupper med speciellt fokus på framgångsfaktorer och hinder för effektivt och framgångsrikt projektarbete
Beskriva, planera och kritiskt diskutera ett tekniskt projekts olika faser, från idégenerering till fungerande affärsverksamhet eller annat avslut, utifrån ett entreprenöriellt perspektiv
Identifiera entreprenöriella möjligheter inom det egna yrkesområdet och skriva fram en väl underbyggd affärsplan anpassad efter tilltänkta mottagare.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas inför kursstart.
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Den löpande examinationen består av flera examinerande moment, och beskrivs i kurs-PM eller på liknande sätt vid kursstart.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.