Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LS2306 Vetenskapligt skrivande och kommunikation 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LS2306 (HT 2013–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Grundläggande texttyper i vetenskapligt skrivande. Att presentera och kommentera data. Den retoriska strukturen av vetenskapliga artiklar och föredrag. Digitala redskap för hantering av texter.

Lärandemål

Kursens mål är att utveckla deltagarens förståelse för den underliggande strukturen och mönstren i vetenskapliga artiklar inom teknikvetenskap och att förbättra färdigheter i att skriva om vetenskaplig forskning på engelska. Deltagarna kommer också att lära hur man presenterar vetenskapliga studier muntligt på engelska.

Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:

·         förklara och använda tekniker för vetenskapligt skrivande för att förbereda att skriva en rapport

·         förbereda och framföra ett muntligt föredrag som tydligt förklarar ett ämne inom det egna området till en bred publik

·         avgöra vilken typ av grafisk presentation som bäst visar resultat från olika datatyper

·         använda ett spektrum av digitala redskap för att effektivt producera dokument på korrekt engelska

·         kritiskt granska sina egna vetenskapliga texter och texter skrivna av andra i gruppen; ge och ta konstruktiv kritik av innehåll, ordförråd, textstruktur och organisation: tillämpa kritiken i omarbetning av den egna texten

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Tre års akademiska studier.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Swales, John M. & Feak, Christine B., Academic writing for graduate students: essential tasks and skills, 3., [rev. and expanded] ed., The University of Michigan Press, Ann Arbor, 2012

Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Muntlig presentation, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO2 - Rapport, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga examinationsmoment godkända

75 % närvarokrav

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Susanna Lyne (suslyne@kth.se)