Hoppa till huvudinnehållet

LT1020 Specialpedagogik och perspektiv på lärande och utveckling 7,5 hp

Kursen är indelad i tre moment.

Det första momentet behandlar klassiska lärandeteorier och representater för dessa: behavioristisk, konstruktivistisk, sociokulturell och transformativ teori. I detta moment lyfts teoriernas huvuddrag, synen på individen och lärandet samt betydelse för undervisning.

Under det andra momentet tas modern hjärnforskning upp och dess bidrag till pedagogiken (neuropedagogik). Kunskap om hur hjärnan fungerar, dess möjligheter och begränsningar, utveckling och mognad diskuteras under detta moment. Även modern psykologisk forskning om ’mindset’ , hur vårt tänkande påverkar vårt lärande ingår i detta moment.

Det tredje handlar om vikten av att i samverkan med vårdnadshavare, lärare och andra yrkesgrupper i och utanför skolan, kunna identifiera och hantera specialpedagogiska behov på såväl individnivå som på skol- och samhällsnivå. Kursen orienterar om pedagogiska verktyg som kan öka elever möjligheter att lära och utvecklas. I fokus ställs skolans ansvar att ge alla elever förutsättningar för lärande oberoende av funktionsnedsättning, etnicitet, genus och social klass. Vidare behandlas hur undervisningens organisering kan få konsekvenser för processer av social inkludering och exkludering.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-01-16 programstuderande

Anmälningskod

60488

Rubriker med innehåll från kursplan LT1020 (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är indelad i tre moment. Det första momentet behandlar lärandeteorier och representanter för dessa såsom: behaviorism, kognitivism, pragmatism, lärande i ett sociokulturellt perspektiv samt lärande i ett situerat perspektiv. I detta moment lyfts teoriernas huvuddrag, synen på individen och lärandet samt betydelse för undervisning.

Det andra momentet behandlar skolans och lärarens ansvar att möjliggöra alla elevers delaktighet och lärande, oberoende av skolsvårigheter inbegripet neuropsykiatriska variationer, i enlighet med nationella och internationella styrdokument. Momentet ger fördjupad kunskap i hur lärare i samverkan med andra kan identifiera och hantera specialpedagogiska behov på såväl individnivå som på skol- och samhällsnivå. Vidare behandlas hur undervisningens organisering kan få konsekvenser för inkludering och exkludering.

Under det tredje momentet tas modern hjärnforskning upp och dess bidrag till pedagogiken (neuropedagogik). I momentet ingår kunskap om hur hjärnan fungerar, dess möjligheter och begränsningar, utveckling och mognad och hur lärandet påverkas. Dessutom diskuteras hur kunskaper om neuropedagogik och lärande kan påverka utformandet av undervisning.

Lärandemål

Inom området lärandeteorier förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:

1. Redogöra för de huvudsakliga dragen i de dominerande lärandeteorierna och jämföra deras syn på individen och lärandet,

2. Reflektera över lärandeteoriers möjligheter och begränsningar vid design av lärandemiljöer,

3. Analysera lärandesituationer och argumentera för vad i undervisningen som försvårar och möjliggör lärande med hjälp av olika lärandeteorier.

Inom området specialpedagogik förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:

 4. Redogöra för skolans och lärarens ansvar i relation till undervisning för alla elevers delaktighet och lärande,

5. Förklara och reflektera över hur lärare kan identifiera specialpedagogiska behov i undervisningen och hantera dessa behov, inklusive neuropsykiatriska svårigheter, i samverkan med elever, vårdnadshavare, lärare och andra i och utanför skolan.

Inom området neuropedagogik och psykologi förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:

6. Beskriva och reflektera över ungdomars lärande och utveckling utifrån aktuella psykologiska och neuropedagogiska perspektiv,

7. Analysera lärandesituationer och argumentera för vad i undervisningen som försvårar och möjliggör lärande med hjälp psykologiska och neuropedagogiska teorier.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För KPULU: Grundläggande behörighet.

För LÄRGR: Grundläggande behörighet med minst 90 hp ämneskunskaper i undervisningsämnena, motsvarande innehåll från åk 1 och 2.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgifter om perspektiv på lärande, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INLB - Inlämningsuppgifter om specialpedagogik, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEMA - Seminarier om perspektiv på lärande, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEMB - Seminarier om specialpedagogik, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEMC - Seminarier om neuropedagogiska och psykologiska perspektiv, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter

Övriga krav för slutbetyg

Godkänt på samtliga i kursen ingående moment.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd