Studenten introduceras i skolans verksamhet och organisation samt medverkar i den dagliga skolverksamheten i relevanta ämnen på relevant nivå i skolsystemet. Kursen fokuserar på lärarens yrkesroll och skolan som pedagogisk miljö. Studierna innebär att utifrån gjorda erfarenheter, relevanta ämneskunskaper och systematisk reflektion integrera teori och praktik
LT1027 Verksamhetsförlagd utbildning 1 12,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- kommunicera med elever och skolpersonal genom att lyssna, ge återkoppling, tala och skriva, samt reflektera över dessa förmågor
- under handledning och i olika situationer kunna bemöta elever på ett respektfullt sätt mot bakgrund av skolans värdegrund enligt nationella styrdokument för grundskolan, gymnasieskolan och/eller vuxenutbildningen samt medvetandegöra och beskriva egna värderingar och attityder som kan ha betydelse för bemötandet av elever
- under handledning kunna skriva och motivera egna lektionsplaneringar med tydliga mål som är relaterade till nationella styrdokument för grundskolan, gymnasieskolan och/eller vuxenutbildningen
- under handledning kunna leda undervisning och reflektera över sitt ledarskap
- utifrån gjorda erfarenheter och kursens förväntade studieresultat kunna beskriva, bedöma och ge exempel på egna styrkor och utvecklingsområden inför nästa VFU-kurs och generellt inom lärarrollen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Lägst betyget E på kursen Ämnesdidaktik, bedömning och läroplansteori eller motsvarande kunskaper.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges senast tre veckor före kursstart.
Delar av kurslitteraturen är på engelska.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- VFU1 - Verksamhetsförlagd utbilning, 12,0 hp, betygsskala: VG, G, U
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen examineras utifrån följande underlag
- studentens dokumentation av VFU
- studentens muntliga redovisningar vid reflektionsseminarier
- VFU-handledarens skriftliga omdöme om studentens insatser och kunskaper
Betygskriterier delas ut vid kursstart.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.