Hoppa till huvudinnehållet

LT1028 Verksamhetsförlagd utbildning 2 3,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LT1028 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen genomförs till största delen i en lärmiljö som inte är en skola, ex. ett science center, ett museum eller en sommarkurs för skolungdom. Studenten deltar i den dagliga verksamheten under handledning och gör observationer av verksamheten, intervjuar anställda m.m.

Lärandemål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

- reflektera över hur extramurala lärmiljöer (museer, science center o.d.) kan komplettera skolundervisningen för att bredda och fördjupa innehållet

- reflektera över hur extramurala lärmiljöer (museer, science center o.d.) kan komplettera skolundervisningen för att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas

- analysera skillnader och likheter i lärande och undervisning i informella lärmiljöer jämfört med skolan

- kritiskt granska informella lärmiljöers roller som pedagogiska och intresseväckande miljöer utifrån etablerade teorier om barns och ungdomars lärande och utveckling

- bemöta barn och ungdomar på ett ändamålsenligt och respektfullt sätt i en informell lärandemiljö

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Lägst betyget E på kurserna Ämnesdidaktik, bedömning och läroplansteori, Sociala relationer och ledarskap samt Teorier om lärande och individens utveckling eller motsvarande kunskaper

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Anges senast tre veckor före kursstart.

Delar av kurslitteraturen är på engelska.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • VFU1 - Verksamhetsförlagd utbildning, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen examineras utifrån följande underlag

- studentens dokumentation av VFU

- studentens muntliga redovisningar vid reflektionsseminarier

- VFU-handledarens skriftliga omdöme om studentens insatser och kunskaper

Betygskriterier delas ut vid kursstart.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd