LT1028 Verksamhetsförlagd utbildning 2 3,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen genomförs till största delen i en lärmiljö som inte är en skola, ex. ett science center, ett museum eller en sommarkurs för skolungdom. Studenten deltar i den dagliga verksamheten under handledning och gör observationer av verksamheten, intervjuar anställda m.m.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- reflektera över hur extramurala lärmiljöer (museer, science center o.d.) kan komplettera skolundervisningen för att bredda och fördjupa innehållet
- reflektera över hur extramurala lärmiljöer (museer, science center o.d.) kan komplettera skolundervisningen för att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas
- analysera skillnader och likheter i lärande och undervisning i informella lärmiljöer jämfört med skolan
- kritiskt granska informella lärmiljöers roller som pedagogiska och intresseväckande miljöer utifrån etablerade teorier om barns och ungdomars lärande och utveckling
- bemöta barn och ungdomar på ett ändamålsenligt och respektfullt sätt i en informell lärandemiljö
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Lägst betyget E på kurserna Ämnesdidaktik, bedömning och läroplansteori, Sociala relationer och ledarskap samt Teorier om lärande och individens utveckling eller motsvarande kunskaper
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges senast tre veckor före kursstart.
Delar av kurslitteraturen är på engelska.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- VFU1 - Verksamhetsförlagd utbildning, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen examineras utifrån följande underlag
- studentens dokumentation av VFU
- studentens muntliga redovisningar vid reflektionsseminarier
- VFU-handledarens skriftliga omdöme om studentens insatser och kunskaper
Betygskriterier delas ut vid kursstart.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.