Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LT1036 Lärande som professionellt uppdrag 8,5 hp

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande

Anmälningskod

61659

Rubriker med innehåll från kursplan LT1036 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen utgör en introduktion till ämnet pedagogik. I kursen studeras begreppet lärande ur ett antal olika teoretiska perspektiv, dess möjligheter och begränsningar, såväl i pedagogisk/didaktisk tillämpning som i stöd för pedagogisk analys och förklaring av lärandesituationer. I kursen behandlas lärarens uppdrag och skolans styrdokument. Kursen ger också inblick i skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska student kunna:

1. urskilja, beskriva och jämföra huvudlinjerna och centrala begrepp i olika lärandeteorier

2. använda teoretiska begrepp från lärandeteorier för analys av lärande i olika situationer,

3. med utgångspunkt i lärandeteorier analysera empiriskt insamlad data i en vald lärandesituation och presentera resultaten,

4. använda teorier om lärande som redskap för kritisk granskning av förutsättningar för elevens lärande,

5. diskutera skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till CL-programmet

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Examination - Lärande som professionellt uppdrag, 7,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Deltagande i obligatoriska seminarier

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd